بررسی بالینی و پاتولوژیک بیماری میلوم بدخیم

چکیده:
بیماری میلوم بدخیم که به دلیل رشد بیش از حد پلاسماسیتها رخ می دهد، تقریبا تمام ارگانهای بدن را تحت تاثیر قرار داده، عوارض مختلف متابولیک، عفونی، خونی واستخوانی ایجاد می کند. هدف از این مطالعه بررسی رفتارهای بیولوژیک وپاتولوژیک بیماری در گروه مراجعه کننده به مراکز هماتولوژی وانکولوژی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بوده است. دراین مطالعه خصوصیات بیماران، نحوه مراجعه، سیر بالینی و طول عمر 42 بیمار مراجعه کننده مورد بازبینی قرار گرفت. سن متوسط بیماران 9/56 ماه بود و 90% بیماران 6 ماه قبل از مراجعه علامت دار بودند. مهم ترین شکایات بیماران عبارت بود از دردهای استخوانی، ضعف و خستگی زودرس و عفونتهای راجعه. یافته های مهم نیز شامل رنگ پریدگی، شکستگی استخوان، علائم نرولوژیک و به ندرت طحال بزرگ و لنفاتوپاتی بود. کم خونی، ESR بالا، جز M بالا در الکتروفورز پروتئین های سرم. پلاسماسیتوز مغز استخوان ازوتمی و ضایعات استخوانی از مهمترین یافته های پاراکلینیک بود. تمام بیماران هنگام تشخیص در مرحله سوم بودند و طول عمر متوسط 15 ماه بود. نتیجه گیری شد که بیماری میلوم بدخیم در اهواز شایع نمی باشد و در مقایسه با جوامع غربی بیماران سن کمتری داشته، مراحل پیشرفته تر مراجعه می کنند و لذا طول عمر کمتری دارند، به نظر می رسد که ESR و CRP تست های مفیدی جهت غربالگری بیماران باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p109775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!