تاثیر عصاره سیتوزولی قارچ آلترناریا آلترناتا بر بلوغ سلول های دندریتیک مشتق از مونوسیت و پلاریزاسیون پاسخ لنفوسیت های T در حضور پروتئین بازی میلین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اسکلروز متعدد (Multiple sclerosis، MS) یک بیماری خود ایمن توام با اختلال در سیستم اعصاب مرکزی می باشد که ماکروفاژها و سلول های دندریتیک نقش مهمی در تعدیل یا پیشرفت این بیماری ایفا می کنند. تاثیر عصاره قارچ در بلوغ سلول های دندریتیک مشتق از مونوسیت و تعدیل پاسخ لنفوسیت های T را در حضور پروتئین بازی میلین (Myelin Basic Protein، MBP) که به عنوان مدل آزمایشگاهی اسکلروز متعدد در نظر گرفته شده بود بررسی گردید. هدف این مطالعه تولید سلول های دندریتیک مناسب برای ایمونوتراپی و کاهش بیماری MS می باشد.
روش بررسی
در این بررسی به وسیله سایتوکین های Granulocyte/ macrophage-Colony stimulate Factor (GM-CSF) و اینترلوکین 4 (IL-4)، مونوسیت های خون محیطی به سمت سلول های دندریتیک هدایت شد. سپس با پروتئین بازی میلین مدل بیماری اسکلروز متعدد در سلول های دندریتیک القا گردید و با عصاره قارچی آلترناریا آلترناتا اقدام به تیمار سلول های دندریتیک گردید هم چنین پاسخ سلول های لنفوسیت T حاصل از آن نیز مطالعه شد.
یافته ها
با تاثیر عصاره قارچی بر سلول های دندریتیک مجاور شده با MBP میزان بیان مولکول های سطحی CD14 کاهش و در مقابل CD83 و Human Leukocyte Antigen-DR (HLA-DR) افزایش پیدا کرد. هم چنین میزان ترشح سایتوکین IL-10بر IL-12 غالب شد و در لنفوسیت های T میزان ترشح سایتوکین های IL-17 و اینترفرون- β (INF-β) کاهش پیدا کرد و در مقابل IL-4 افزایش یافت. این داده ها از لحاظ آماری معنی دار بوده (05/0>P) و این اثرات با افزایش دوز عصاره قارچی از50 به mg/ml100 تشدید گردید (001/0>P).
نتیجه گیری
عصاره قارچی آلترناریا آلترناتا با بلوغ سلول های دندریتیک و تعویض پاسخ لنفوسیت های T، به سمت Th2 موجب اثرات سودمند درمانی می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
751
لینک کوتاه:
magiran.com/p1101260 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!