تاثیر باکتری های محرک رشد گیاه بر پارامترهای رشدی و غلظت عناصر کم مصرف در دو رقم کلزا تحت تنش شوری

پیام:
چکیده:

باکتری های آزوسپیریلوم و سودوموناس از جمله باکتری های محرک رشد گیاه هستند که می توانند باعث تحریک رشد و افزایش مقاومت گیاهان در شرایط تنشی مانند خشکی و شوری شوند. به منظور بررسی توانایی جدایه های مختلف باکتری های محرک رشد گیاه روی کاهش اثرات تنش شوری در کلزا از سه گونه آزوسپیریلوم و دو گونه سودوموناس جدا شده از ریزوسفر کلزا استفاده شد.
این آزمایش در بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در شرایط گلخانه و در ظروف شیشه ای خاص (جار لئونارد) شامل محلول هوگلند اجرا گردید. طرح آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در 3 تکرار انجام شد. فاکتورها شامل رقم کلزا در دو سطح (Hyola 401 و RGS 003)، شوری در 3 سطح (0، 80 و 160 میلی مولار کلرید سدیم) و جدایه باکتری در 6 سطح شامل (Ba1=A. irakense DSM 11586، Ba2=A. irakense49،Ba3=Azosprillum lipoferum 45، Ba4=P. fluorescens، Ba5=P. putida و Control= شاهد تلقیح نشده) بودند. نتایج این پژوهش نشان داد که با افزایش شوری تا 160 میلی مولار پارامترهای رشدی مانند وزن تر و خشک اندام هوایی، تعداد برگ ها و ارتفاع و سطح برگ ها در گیاه کلزا کاهش می یابد. تلقیح بذور هر دو رقم کلزا با جدایه های مختلف باکتری های محرک رشد گیاه اثر تنش شوری را کاهش داد. اثر تنش شوری در گیاهچه های تلقیح شده با جدایه A. irakense DSM 11586 کم تر از بقیه بود. اما، غلظت عناصر روی و آهن در ارقام تلقیح شده با جدایه باکتری A. lipoferum 45 بیش تر بود و در دو سطح مختلف شوری اعمال شده اختلاف معنی داری نداشتند. بیش ترین میزان منگنز مربوط به گیاهان تلقیح شده با جدایه A. irakens DSM 11586 بوده و در دو سطح مختلف شوری (80 و 160 میلی مولار کلرید سدیم) اختلاف معنی داری وجود نداشت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1103762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!