تاثیر آموزش بهداشت یائسگی توسط داوطلبان سلامت بر دانش زنان اجتماع؛ یک مطالعه ی مداخله ای

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مطالعات اندکی روی نقش داوطلبان سلامت در آموزش مراقبت از خود به زنان وجود دارد. از این رو، مطالعه ی حاضر به منظور ارزیابی نقش داوطلبان سلامت در آموزش بهداشت یائسگی به زنان اجرا شده است.
روش بررسی
در این مطالعه ی نیمه تجربی،48 داوطلب سلامت و 480 نفر از زنان تحت پوشش آنان در 8 مرکز از 70 مرکز بهداشت شهری در شیراز شرکت داشتند.ابتدا یک کارگاه آموزشی 8 ساعته طی دو روز برای داوطلبان سلامت اجرا شد. پس از آن از داوطلبان درخواست شد تا به آموزش بهداشت یائسگی به زنان بپردازند. پرسشنامه ای خود-ایفا برای جمع آوری داده های جمعیت شناختی استفاده شد. سطوح دانش داوطلبان و زنان قبل و بعد از مداخلات آموزشی با استفاده از یک آزمون کتبی (ضریب کودر-ریچاردسون 20 برابر با 66/0)، مشتمل بر 30 سوال چندگزینه ای، اندازه گیری گردید. داده های پژوهش با استفاده از نسخه ی 5/11 نرم افزار SPSS و کاربرد آزمون های ناپارامتریک مجذور کای، ویلکاکسون، و من ویتنی پردازش و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین نمرات دانش داوطلبان سلامت در گروه آزمایش، از 1/17 قبل از کارگاه آموزشی به 2/29 بعد از کارگاه افزایش یافته بود) 001/0 > P). میانگین های نمرات دانش داوطلبان در گروه شاهد در پیش آزمون و پس آزمون، به ترتیب 3/16 و 7/14 بودند. دانش زنان در گروه آزمایش به نحو بارزی از 4/12، قبل از آموزش توسط داوطلبان، به 4/25 پس از آن افزایش یافت (001/0 > P). سطوح دانش زنان در گروه شاهد در پیش آزمون و پس آزمون به ترتیب 1/15 و 9/14 بود.
نتیجه گیری
یافته ها نشان دهنده ی اثربخشی مداخله ی آموزشی در توانمندسازی داوطلبان، همچنین موفقیت داوطلبان در آموزش سلامت یائسگی به زنان در اجتماع آنان است. از این رو، پیشنهاد می شود متولیان سلامت با برنامه ریزی مناسب به توسعه ی این ظرفیت اجتماعی بپردازند و از آنان برای ارتقای سلامت زنان استفاده نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 149
لینک کوتاه:
magiran.com/p1104160 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!