اثر بازدارندگی چند قارچ کش بر رشد و نمو دو گونه قارچ Alternaria alternata و Alternaria solani

پیام:
چکیده:
بیماری لکه موجی یکی از بیماری های مهم و رایج بوده که در اکثر گیاهان زراعی و بخصوص خانواده ی Solanaceae ایجاد بیماری می نماید. هم اکنون در ایران این بیماری مزارع سیب زمینی را به طود می نماید. در بررسی های آزمایشگاهی تاثیر قارچ کش های ایپرودیون، کلروتالونیل و مانکوزب در غلظت یک پی پی ام، در مقایسه با تری فلوکسی استروبین در غلظت های 1، 2، 5 و 10 پی پی ام روی محیط کشت های جامد مختلف شامل PDA و CMA روی دو گونه ی Alternaria alternata (Fries) Keissler. و Alternaria solani (Ell. and Mart.) Jones and Grout. مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که همه ی قارچ کش های مورد آزمون در بازدارندگی این دو گونه موثر و تفاوت هایی از نظر میزان سرعت رشد پرگنه دارند. در مرحله ی بعدی مقایسه ی قارچ کشکسی استروبین در غلظت های 1، 2، 5، 10، 20، 50، 100، 200، 500 و 1000 پی پی ام روی دو گونه ی مذکور نیز نشان داد که غلظت های این قارچ کش قادر به بازدارندگی این دو گونه در سطح آزمایشگاه هستند، به طوری که با افزایش غلظت قارچ کش، سرعت رشد پرگنه ی گونه ها کاهش قابل توجهی یافت. بیشترین میزان بازدارندگی در قارچ کش تری فلوکسی استروبین با غلظت های500 و 1000 پی پی ام و کم ترین اثر بازدارندگی در تری فلوکسی استروبین با غلظت ی پیم مشاهده شد. بررسی تاثیر قارچ کش های فوق بر میزان اسپورزایی گونه ی A. alternata نشان داد که با افزایش غلظت قارچ کش میزان اسپورزایی کاهش می یابد و بالاترین میزان اسپورزایی در تیمار با قارچ کش مانکوزب و کم ترین آن در قارچ کش تری فلوکسی استروبین با غلظت 1000 پی پی ام بود. شاخص های رشدی، شامل وزن تر و خشک میسلیوم در محیط مایع زاپکس تحت تاثیر قارچ کش قرار گرفته و بیشترین وزن تر میسلیوم در تیمار قارچ کش مانکوزب و کم ترین آن در تیمار تری فلوکسی استروبین با غلظت 1000 پی پی ام مشاهده شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
311
لینک کوتاه:
magiran.com/p1105077 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!