بررسی تاثیر تمرینات بدنی بر سطح سلامت عمومی زنان باردار مراجعه کننده به بخش مراقبت های دوران بارداری بیمارستان بقیه الله العظم (عج)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مراقبت های دوران بارداری یکی از اساسی ترین و مطمئن ترین راه های حفظ سلامت مادر و جنین است. به همین منظور این مطالعه با هدف بررسی تاثیرتمرینات بدنی بر سطح سلامت عمومی زنان باردارانجام گرفته است.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی و از نوع کارآزمایی بالینی است. نمونه های پژوهش شامل60 نفر از زنان نخست حامله مراجعه کننده به بخش مراقبت های دوران بارداری بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج) تهران می باشد. نمونه ها به طور تصادفی و مساوی به گروه های آزمون و شاهد تقسیم شدند. برای گروه آزمون آموزش تمرینات بدنی در گروه های4-3 نفره بمدت 2-5/1 ساعت انجام می شد و پس از آن افراد به تمرین می پرداختند. ولی به گروه شاهد آموزشی ارائه نشد. در این مطالعه سطح سلامت عمومی افراد قبل از مداخله و 8 هفته پس از آن توسط پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی GHQ مورد سنجش قرار گرفت. اطلاعات به دست آمده توسط تست های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
واحدهای مورد پژوهش در این مطالعه دارای میانگین سنی 77/26 سال و میانگین مدت بارداری 13/8 هفته بودند. آکثریت آنان دارای تحصیلات بالاتر از دیپلم و فاقد سابقه انجام ورزش در دوره بارداری بودند. در پیش آزمون انجام شده، میانگین نمره کل سلامت عمومی گروه آزمون06/38 و گروه شاهد46/29و پس از مداخله گروه آزمون2/19 و گروه شاهد5/27 به دست آمد. این اختلاف بین قبل و بعد از مداخله معنی دار بود (05/0p<). همچنین مقایسه اختلاف میانگین ها بین دو گروه آزمون و شاهد بعد از مداخله تفاوت معنی داری را نشان داد (05/0p<).
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داد که تمرینات بدنی بر ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی سلامت عمومی زنان باردار تاثیر مثبت دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1105668 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!