مقایسه روش تدریس عملی-تئوری با تئوری-عملی بر یادگیری درس مورفولوژی دندان و رضایتمندی دانشجویان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت شیوه های مختلف ارایه دروس و تاثیر آن بر میزان یادگیری، هدف از این مطالعه مقایسه روش تدریس عملی- تئوری با تئوری- عملی بر یادگیری درس مورفولوژی دندان و رضایتمندی دانشجویان بود.
مواد و روش ها
این تحقیق به روش کارآزمایی بالینی متقاطع در دو مرحله بر روی 72 نفر از دانشجویان سال دوم دندانپزشکی انجام گرفت، دانشجویان به صورت تصادفی به دو گروه تجربی(الف و ب) تقسیم شدند، در مرحله اول تحقیق، آموزش دندان سانترال بالا به گروه الف به روش تئوری- عملی (شاهد) و به گروه ب به روش عملی-تئوری(تجربی) ارائه گردید در مرحله دوم و هنگام آموزش دندان سانترال پایین جای دو گروه عوض شد، در پایان با برگزاری آزمون تئوری، میزان یادگیری دانشجویان سنجیده شد و یادگیری و رضایتمندی دو گروه با آزمون Mann-U-Whithney مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
از 72 نفر دانشجوی مورد بررسی 49 نفر (68%) مونث و 23 نفر (32%) مذکر بودند، دانشجویان در محدوده سنی 5/1±1/21 سال قرار داشتند در مجموع دو مرحله آزمون، نمره دانشجویان در روش تئوری عملی 1±1/15 و در روش علمی- تئوری1±6/16 بود و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود.(01/0>P) امتیاز رضایت مندی دانشجویان از روش تدریس تئوری- عملی 8/0±3/3 و در روش عملی- تئوری 6/0±4/4 بود و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود. (001/0>P)
نتیجه گیری
به نظر می رسد روش تدریس عملی– تئوری روشی کم هزینه در اصلاح شیوه سنتی سخنرانی در آموزش درس مورفولوژی دندان بوده و رضایتمندی دانشجویان را نیز افزایش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1105853 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!