شناسایی و بررسی خصوصیات آنزیمی برخی قارچ های بومی جداسازی شده از فرآیند تولید کمپوست

پیام:
چکیده:
یکی از مهمترین عوامل موثر در فرآیند تولید کمپوست از پسماندهای کشاورزی و شهری، ریزسازواره های موجود در پسماند و فرایند کمپوست می باشند. لذا شناسایی این ریزسازواره های مفید می‎تواند نقش قابل توجهی در بهبود و غنی-سازی کمپوست حاصل ایفا نماید که در این بین، قارچ ها اثر موثرتری در تجزیه مواد آلی بستر دارا هستند. لذا در تحقیق حاضر به منظور جداسازی و شناسایی سویه های مهم قارچی تجزیه کننده ترکیبات آلی، از فرایند تولید کمپوست در کارخانه کمپوست اصفهان نمونه برداری صورت گرفته و عوامل قارچی به_صورت تک اسپور و یه روش سری رقت جداسازی و خالص سازی شدند. جدایه های بدست آمده از نظر فعالیت آنزیمی سلولاز، زایلاناز، لیپاز، آمیلاز و پروتئاز به روش های کیفی و کمی بررسی شدند. جدایه های بدست آمده از نظر فعالیت آنزیمی بسیار متنوع بودند. علاوه بر این، در بخش مطالعات مولکولی و جهت شناسایی جدایه ها، واکنش زنجیره‎ای پلیمراز با استفاده از آغازگر M13F و M13R جهت تکثیر قطعه bp1100 ژن 18SrDNA و در نهایت توالی یابی آنها انجام شد. نتایج توالی و بلاست براساس ژن 18SrDNA و مطالعات فیلوژنیک نشان داد که سه سویه بدست آمده متعلق به جنس و گونه Aspergillus fumigatus می باشند که بطور معمول در فرایند کمپوست وجود دارند. با توجه به اینکه ضایعات جامد شهری کشور بطور معمول غنی از ترکیبات سلولزی، لیگنوسلولزی، چربی، نشاسته ای و پروتئینی هستند و این سه سویه دارای توانایی بالای تولید آنزیم های تجزیه کننده مواد مذکور هستند، امکان تولید و استفاده از این سویه ها به عنوان عامل تسریع کننده فرایند تولید کمپوست (بوستر میکروبی) وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1106972 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!