مقایسه اثر کتامین در ترکیب با چهار داروی ترامادول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

ایجاد آرامش بخشی و بیهوشی مطمین در پرندگان نه تنها برای انجام جراحی‌های مختلف بلکه در مقید کردن و انجام تکنیک های تشخیصی به ویژه در پرندگان وحشی ضروری می‌باشد. یکی از معمول ترین داروهایی که به این منظور استفاده می‌شود کتامین می‌باشد. معمولا جهت به حداقل رسانیدن اثرات جانبی کتامین، این دارو در ترکیب با داروهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مطالعه حاضر اثر کتامین (mg/kg 35) در ترکیب با چهار داروی ترامادول (mg/kg 2/0)، میدازولام (mg/kg 5/0)، هیوسین (mg/kg 04/0) و آتروپین (mg/kg  05/0) در بیهوشی جوجه مرغ های گوشتی مورد ارزیابی قرار گرفته است. بدین ترتیب تعداد 40 قطعه جوجه مرغ گوشتی 25 روزه با میانگین وزنی 02/60±58/488 گرم (Mean±SD) به صورت تصادفی در 4 گروه مساوی قرار داده شدند و در هر گروه کتامین در ترکیب با یکی از داروهای ذکر شده در عضله سینه پرنده ها تزریق شد مدت زمان القاء بیهوشی در هر چهار گروه با یکدیگر تفاوت معنی دار داشت (05/0≥P). کمترین و بیشترین زمانی که پرنده ها بعد از تجویز به فاز نگهداری بیهوشی می‌رسیدند به ترتیب مربوط به استفاده از میدازولام و آتروپین در ترکیب با کتامین بود. بیشترین مدت زمان نگهداری بیهوشی مربوط به زمان تجویز کتامین-میدازولام (47/6±53/57 دقیقه) بود که در قیاس با دیگر گروه ها تفاوت معنی دار داشت (05/0≥P). در گروهی که از ترکیب کتامین-هیوسین استفاده شد بیشترین مدت زمان بازگشت از بیهوشی به دست آمد. در بین گروه های مختلف بیشترین مدت زمان بی دردی مربوط به استفاده از ترکیب کتامین-میدازولام بود که نسبت به گروه های دیگر اختلاف معنی دار بود (05/0≥P). بررسی داده های ثبت شده و ارزیابی کیفیت بیهوشی در گروه های مختلف، ارجح بودن استفاده از ترکیب کتامین-میدازولام را نسبت به ترکیبات دارویی استفاده شده در بیهوشی تزریقی جوجه مرغ‌های گوشتی نشان داد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1107005 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!