همخوانی آزمون شناختی مونترال و تشخیص نورولوژیست در بیماران با اختلالات شناختی

چکیده:
هدف
این بررسی با هدف مقایسه نتایج تشخیصی نورولوژیستها با آزمون مونترال در بیماران مراجعه کننده به کلینیک باشکایات اختلال شناختی انجام شد.
مواد و روش ها
طی یک مطالعه توصیفی-تحلیلی 213 بیمار -با علائم مشکلات شناختی- که به درمانگاه نورولوژی بیمارستان ولیعصر ناجا مراجعه کرده و به شیوه در دسترس انتخاب شدند و به تشخیص نورولوژیست مبتلا به اختلال شناختی بودند، به آزمون مونترال پاسخ داده و نتایج این آزمون به همراه مشخصات دموگرافیک بیماران بوسیله نرم افزار SPSS نسخه 15و شاخص های آماری فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و آزمون کای دو تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
براساس یافته ها بیشترین فراوانی افراد بیمار مربوط به گروه سنی 35-39 سال بود. 54% از بیماران مذکر و 46% بیماران افراد مونث بودند. اکثریت این افراد را متاهلین و با سطح تحصیلات زیر دیپلم و ترک زبان تشکیل می دادند و اغلب از نظر درجه نظامی، افسر جزء بودند و سابقه خدمتی اکثر آنان در محدوده 10-14 سال بود. 12.2% از این بیماران مورد مطالعه با کسب امتیاز کمتر از 26 مبتلا به اختلال شناختی تشخیص داده شدند. همچنین بین نتیجه آزمون مونترال در رده های مختلف سنی، جنسی، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، قومیت، درجه نظامی و سابقه خدمت رابطه آماری معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
پژوهش حاضر به منظور مقایسه همخوانی آزمون شناختی مونترال با تشخیص نورولوژیست در مراجعین با شکایات اختلالات شناختی انجام شده است. بر اساس این مطالعه آزمون مونترال به عنوان یک آزمون سریع برای ارزیابی اختلالات شناختی در بیماران مراجعهکننده به کلینیکهای درمانی است که به دلیل فراوانی جمعیت مراجعهکننده به این مراکزفرصت کافی برای استفاده از سایر آزمونهای تشخیصی نیست. همچنین با توجه به اینکه جمعیت مورد بررسی نظامیان بودهاندنتایج باید با احتیاط تعمیم داده شود و پیشنهاد می شود که در مطالعات آینده گروه های متفاوت اجتماعی بررسی شود..
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1108321 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!