بررسی ارتباط بین تعداد ماست سل ها و پریودنتیت مزمن

پیام:
چکیده:
زمینه

ماست سل ها، سلول های آغازگر ایمنی و خط اول دفاع میزبان در مقابل عفونت های باکتریایی و انگلی هستند و در واکنش های آلرژیک، هموستاز موضعی، التهاب و آنژیوژنز نقش مهمی دارند.

هدف

مطالعه به منظور تعیین ارتباط تعداد ماست سل ها با پریودنتیت مزمن انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه مورد- شاهدی در افراد مراجعه کننده به مراکز تخصصی دندان پزشکی شهر قزوین در سال 84- 1383 انجام گرفت. ابتدا عمق پروبینگ، حد چسبندگی بالینی، خون ریزی حین پروب و شاخص لثه و پلاک تعیین و ثبت شد. سپس بیوپسی های لثه ای از 20 محل پریودنتیت مزمن متوسط تا پیشرفته (گروه مورد) و 18 محل سالم یا ژنژیویت (گروه شاهد)، توسط جراحی پریودنتال (فلپ و افزایش طول تاج) به دست آمدند. جهت بررسی هیستولوژیکی التهاب از رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ائوزین (H&E) و جهت بررسی ماست سل ها از تولوئیدن بلو استفاده شد. شمارش سلول ها و درجه بندی التهاب در مقاطع 5 میکرونی 3 بار توسط دو مشاهده گر با میکروسکوپ نوری و بزرگ نمایی 100و400 انجام و داده ها با آزمون های آماری تی و آنوا تحلیل شدند.

یافته ها

میانگین تعداد ماست سل ها در گروه مورد 1/23 ± 5/34 و در گروه شاهد با 8/9 ± 13سلول و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود (001/0= P). این میانگین در درجه های کم التهاب آسیب شناسی نیز در گروه مورد 2/33 ± 2/42 و در گروه شاهد 4/5 ± 4/8 سلول و این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار بود (04/0= P)، در حالی که در درجه های زیاد التهاب معنی دار نبود.

نتیجه گیری

مطالعه حاضر نشان داد که تعداد ماست سل ها در نواحی مبتلا به پریودنتیت مزمن بیش تر از نواحی سالم می باشد. با توجه به یافته های فوق، بررسی های وسیع تری با روش های دقیق تر جهت روشن تر شدن نقش این سلول ها در پاتوژنز پریودنتیت مزمن، همچنین توجه به جنبه های دینامیک دفاع میزبان همزمان با ارزیابی سایر جوانب ایمنی توصیه می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1108579 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!