روایی و پایایی پرسشنامه شایستگی دانشجویان پرستاری در ارایه مراقبت های معنوی

پیام:
چکیده:
زمینه
اندازه گیری شایستگی دانشجویان پرستاری در ارایه مراقبت های پرستاری و گسترش آن ها اهمیت فراوان دارد و کاربرد ابزاری روا و پایا در متون علمی توصیه شده است.
هدف
مطالعه به منظور تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش نامه شایستگی دانشجویان پرستاری در ارایه مراقبت های معنوی انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی در سال 1390 بر روی 110 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد. پرسش نامه شایستگی در ارایه مراقبت های معنوی پرستاری وان لئون و همکاران به فارسی ترجمه و مجددا ترجمه برگردان شد و برای تعیین حساسیت های فرهنگی مورد آزمایش پایلوت قرار گرفت. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی ارزیابی شد. توافق درونی با آلفای کرونباخ و میانگین همبستگی بین سوال ها تخمین زده شد. علاوه بر این، پایایی آزمون باز آزمون مقیاس در فاصله دو هفته بین 20 نفر تعیین شد.
یافته ها
ترتیب عوامل به طور کامل با همان هایی که قبلا در جریان روان سنجی نسخه انگلیسی استخراج شده بود، منطبق بود. ضریب آلفای کرونباخ برای کل ابزار 77/0 و برای زیر شاخه ها بین 65/0 تا 85/0 بود. همه سوال ها همبستگی بین سوالی معنی داری داشتند (05/0> P). نتایج آزمون بازآزمون نشان دهنده ثبات پرسش نامه و زیر شاخه های آن بود. تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس 6 عامل را با مقدار ایگن بیش تر از یک ایجاد کرد که %18/63 واریانس را توصیف می کردند. زیر شاخه ها همگنی خوبی را نشان دادند که میانگین همبستگی بین سوالی بیش تر از 35/0 و ضریب پایایی آزمون بازآزمون نیز خوب بود. تحلیل عاملی تاییدی برازش قابل قبولی را برای مدل 6 عاملی نشان داد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته ها، پرسش نامه می تواند برای مقاصد تحقیقاتی، آموزشی و عملی در ارزیابی شایستگی های پیراپزشکان به خصوص پرستاران دارای شرایط لازم برای ارایه مراقبت های معنوی استفاده شود. کیفیت روان سنجی ابزار نیز راضی کننده بود. البته محدودیت های روش شناسی باید در توسعه بیش تر پرسش نامه شایستگی مراقبت معنوی مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p1108581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!