تاثیر گونه ی کهورآمریکایی«Prosopis juliflora (SW.) D C» بر برخی مشخصات فیزیکی و شیمیایی خاک

پیام:
چکیده:
به علت زآداوری طبیعی غیرقابل کنترل گونه ی مهاجم و غیربومی کهورآمریکایی Prosopis juliflora در مناطق ساحلی جنوب کشور، اثر این گونه بر ویژگی های خاک زیر تاج، در مناطق قلعه قاضی، بندرعباس، میناب و سیریک، در استان هرمزگان بررسی شد. پایه های این گونه در هر منطقه به طور تصادفی در قطعات یک هکتاری انتخاب شدند و بعد خاک زیر تاج و خارج تاج، از دو ژرفای 15-0 و 30- 15 سانتی متری خاک نمونه برداری و در آزمایشگاه خصوصیاتی از قبیل pH، قابلیت هدایت الکتریکی، درصد رطوبت اشباع، کلسیم و منیزیم محلول، کلر، بیکربنات، سولفات، پتاسیم، کربن آلی، نیتروژن کل و فسفر قابل استفاده خاک اندازه گیری شد. نتایج این بررسی نشان داد که برخی مشخصات خاک مانند کربن آلی، قابلیت هدایت الکتریکی و pH خاک زیر تاج با خارج تاج درخت در برخی مناطق به ویژه در ژرفای 15-0 سانتی متری دارای اختلاف معنی داری است. شایان ذکر است که تغییر ویژگی های خاک زیر تاج در همه مناطق مورد مطالعه یکسان نبود و علت آن را می توان به مدت استقرار پایه های این گونه در مناطق مختلف، شرایط رویشگاهی، وقوع دوره های ترسالی و خشکسالی و تراکم و تنوع گونه های بومی هر منطقه نسبت داد. گرچه برخی ویژگی های خاک در زیر و خارج تاج این گونه دارای تفاوت معنی داری نبودند، اما به نظر می رسد روند تغییرات این ویژگی ها به یک حالت نسبی ثابت و پایدار نرسیده است. بنابراین تاکید می شود که نقش این گونه مهاجم در رابطه با تحول در تنوع و تراکم پوشش گیاهی طبیعی زیر تاج را نمی توان به طور قاطع فقط به تغییرات خاک نسبت داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
406
لینک کوتاه:
magiran.com/p1108593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!