شناسایی کانال های مدفون با استفاده از روش برانبارش رنگی (RGB)

پیام:
چکیده:
تجزیه طیفی داده های لرزه ای، حجم زیادی از داده در بسامد های مختلف تولید می نماید که می توان آن ها را بصورت مکعب های تک بسامد تجزیه نمود. از این مکعب ها که حاوی اطلاعات مفیدی از روند های ساختاری و نهشته های رسوبی می باشند، می توان جهت نمایش این روند ها استفاده نمود. در این مقاله سه روش نمایش این روند ها مورد بررسی قرار می گیرد. در روش اول با استفاده از برش زمانی از مکعب های تک بسامد، تغییرات ناشی از این الگوها نمایش داده می شود. در این روش مقاطع تک بسامد مختلف بررسی می گردند و یک مفسر با تجربه می تواند با مشاهده تغییرات این مقاطع با بسامد از تغییرات عرض و محتویات کانال اطلاعاتی بدست آورد. از آنجایی که فرکانس های پایین و بالا دارای اطلاعات متفاوتی از رویداد ها می باشند، تصاویر تک بسامد نمی توانند اطلاعات مورد نیاز از رویداد را بطور همزمان نمایش دهند. در دو روش دیگر مورد بررسی در این مقاله با استفاده از برانبارش رنگی، مقاطع RGB از این برش ها تهیه می شود که به دلیل داشتن محتویات بسامدی مختلف دارای اطلاعات بیشتری از نمایش تک بسامد می باشند. در این مقاله مقاطع RGB به دو صورت RGB معمولی و RGB با توابع پایه تهیه شده است. در روش RGB معمولی با استفاده از سه برش تک بسامد مجزا به ازای فرکانس های مختلف، مقاطع برانبارش رنگی تهیه می گردد. در این حالت اگرچه مشکل روش تصاویر تک بسامد تا حدودی برطرف می گردد، اما فقط از سه مقطع تک بسامدی استفاده شده و در عمل قسمت اعظمی از اطلاعات مقاطع تک بسامد دیگر همچنان نادیده گرفته شده اند. در روش RGB با توابع پایه با استفاده از پنجره هایی محدوده های بسامدی خاصی به عنوان مولفه های قرمز، آبی و سبز در نظر گرفته می شوند و مقاطع RGB به تصویر درمی آیند. مقایسه نتایج این سه روش نمایش برای نمایش کانال های مدفون نشان داد که روش برانبارش رنگی نسبت به روش تک بسامد با دقت بیشتری کانال ها را نشان می دهد و همچنین استفاده از توابع پایه بدلیل استفاده از اطلاعات بیشتر نتایج بهتری نسبت به روش RGB معمولی در نمایش کانال های مدفون ایجاد می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1108820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!