مکان یابی مجدد زمین لرزه اصلی 29 آذرماه 1389 محمدآباد ریگان Mn = 6.5 و پس لرزه های حاصل از آن به روش غیرخطی

پیام:
چکیده:

در تحقیق حاضر با استفاده از روش غیرخطی به مکان یابی مجدد زمین لرزه Mn = 6.5؛ML = 6.2؛ Mw = 6.3، محمدآباد ریگان و پس لرزه های حاصل از آن می پردازیم. زمین لرزه ریگان شامل 296 پس لرزه ثبت شده در مرکز لرزه نگاری کشوری (IRSC) است که در برخی موارد بزرگی پس لرزه ها نزدیک به زمین لرزه اصلی بوده است. داده های مورد استفاده در این تحقیق از ترکیب اطلاعات زمان رسید فاز های ثبت شده در ایستگاه های مرکز لرزه نگاری کشوری (IRSC) و پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله (IIEES) به دست آمده است. به این ترتیب با بررسی پس لرزه ها براساس زمان وقوع و بزرگای آنها و استفاده از قانون آموری در توصیف پس لرزه ها مشخص شد که زمین لرزه های ناحیه ریگان شامل دو زمین لرزه اصلی است که با عنوان زمین لرزه اصلی دوم شناخته شده است. به این ترتیب مکان یابی زمین لرزه ها برای دو پنجره زمانی متفاوت و به روش غیرخطی صورت گرفت. پنجره زمانی اول شامل زمین لرزه اصلی و 137 پس لرزه آن تا رخ دادن زمین لرزه اصلی دوم و پنجره زمانی دوم شامل زمین لرزه اصلی دوم و 159 پس لرزه به وقوع پیوسته پس از آن است. به منظور بهبود نتایج مکان یابی فقط پس لرزه هایی مورد بررسی قرار گرفته اند که حداقل در 5 ایستگاه ثبت شده باشند. بدین ترتیب پس از مکان یابی مجدد 222 پس لرزه مشاهده شد که زمین لرزه های به وقوع پیوسته در دو پنجره زمانی، به صورت کاملا مجزا از یکدیگر در رومرکز و عمق قرار گرفته اند. با بررسی وضعیت قرارگیری در رومرکز و مقاطع عمقی زمین لرزه ها به نظر می رسد که زمین لرزه اصلی ریگان به همراه پس لرزه های مورد بررسی در پنجره زمانی یک، روی ادامه گسل کهورک و در ناحیه جنوب شرقی گسل فعال بم به وقوع پیوسته اند. همچنین قرارگیری پس لرزه های با بزرگای Mn > 4 در ادامه گسل کهورک می تواند نشان دهنده به وقوع پیوستن دو زمین لرزه اصلی روی ادامه گسل کهورک باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1108823 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!