گرایش نثر فارسی به زبان عربی در حوزه متون پزشکی ایرانی- اسلامی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
این مقاله با ذکر شواهدی از چند متن فارسی پزشکی، در صدد تبیین برخی مصادیق عربی گرایی در این متون و نقش درخور توجه آن در فرآیند تصحیح، ترجمه، و ویرایش متون قدیم پزشکی و به تبع، پژوهش و نگارش آثار جدید بر پایه متون کهن است. اهمیت موضوع عربی گرایی در متون پزشکی از آن رو است که هیچ یک از آثار مهم پزشکی قدیم که به زبان فارسی نوشته شده اند از منابع عربی این علم بی بهره نبوده اند و در برخی موارد، این آثار «ترجمه» کامل یک متن یا ترکیبی از ترجمه و تفسیر و تاویل چند متن عربی اند..
هدف
عربی گرایی متون فارسی که هم در سطح واژگان و اصطلاحات، و هم در سطح سبک و سیاق نوشتار و ساختار کلی متن قابل بررسی است، سبب پیچیدگی، ابهام، و حتی نارسایی محتوای قسمت هایی از این آثار شده است. از این رو، برای فهم درست این متون که پیش نیاز هر نوع تصحیح، پژوهش، و نگارشی است باید به موضوع گرایش نثر متون فارسی پزشکی به زبان عربی توجه کافی داشت..
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع کتابخانه ای بوده و در آن، کتب مرجع طب سنتی بررسی و جمع بندی و دسته بندی شده و توضیح مطالب فقط با استفاده از خود کتب انجام گرفته است. با مراجعه به نمونه ها، ویژگی هایی استخراج شده که از راه تجزیه و تحلیل آن ها، می توان میزان بهره گیری متون فارسی از شیوه نگارش و کلمات عربی را معین کرد و ضمن ارائه دلایلی برای تبیین موضوع، روش هایی نیز برای برداشت و استفاده از این متون پیشنهاد کرد..
یافته ها
در قرون اولیه، گرایش به شیوه نوشتار عربی کمتر بوده و استفاده از واژگان و اصطلاحات عربی نیز بسامد کمتری داشته است. در آثار این دوره، برخی نویسندگان حتی به جای اصطلاحاتی چون رکن، خلط، و... معادل هایی چون آخشیج و مایه و... را به کار برده اند، اما در قرن های متاخر اکثر اطبا از این معادل گزینی پرهیز و استعمال آن ها را ترک کرده اند و عربی گرایی در متون پزشکی فارسی این دوران بسامد بیشتری داشته است..
نتیجه گیری
روشن کردن زوایای گرایش زبان فارسی به کلمات و ترکیبات و شیوه نگارش عربی، راهی برای رفع ابهام از این متون و مستندسازی دقیق آن ها به هنگام تصحیح است که دیر یا زود باید انجام بگیرد. بی شک، تصحیح دقیق این متون بر پایه توجه به ویژگی های زبانی آن ها ممکن است که راه را برای نگارش کتاب های جدید پزشکی به زبان فارسی امروز هموار می کند و به رشد و شکوفایی پزشکی ایرانی می انجامد.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1109651 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!