نظام مقابله با جنگ نرم دشمن

چکیده:
پیروزی انقلاب اسلامی، نظام سرمست از پیروزی لیبرال دمکراسی در غرب را با چالش جدی مواجه ساخت. غرب برای برون رفت از شکست های احتمالی خود حجم وسیعی از سه طیف تهدیدات نظامی، امنیتی و فرهنگی را علیه جهان اسلام به ویژه انقلاب اسلامی طراحی و اجرا نمود. جنگ نرم گسترده ترین تلاشی است که غرب علیه ملت ایران و انقلاب اسلامی در چارچوب طرح های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و... به اجرا گذاشته است. از جنگ نرم تعاریفی مختلف عرضه شده است. برخی جنگ نرم را با قدرت نرم یا عملیات روانی هم تراز دانسته اند، در حالی که تفاوت بسیار بین جنگ نرم و دیگر مقوله های مطرح وجود دارد. جنگ نرم نه قدرت نرم است نه عملیات روانی، بلکه پدیده ای پیچیده و بسیار فراتر از موارد یاد شده است. برای مقابله با این پدیده باید الگو و راهکارهای فراگیر و همه جانبه ارائه کرد؛ البته ظرفیت پرداختن به این مقوله وجود دارد. در این مقاله ضمن عرضه الگوی مفهومی به جنبه های مختلف مقابله پرداخته خواهد شد. برای ورود به اقدامات مقابله ای باید به دکترین نظام مقابله با جنگ نرم و راهبردهای محوری آن پرداخته شود که به نوعی از ضروریات تهیه و تدوین یک نظام به شمار می رود. همچنین اهداف و سیاست های حاکم بر نظام مقابله مورد بررسی قرار گرفته و مدل مقابله با جنگ نرم دشمن شامل محورهای اشراف بر وضعیت و فضاسازی مخاطبین و محیط، ارتباط گیری هوشمند، اثرگذاری سیاسی، معنوی و اعتقادی، انگیزش، عمل صالح و گسترش آن و سازماندهی هسته های فرهنگی ارائه شده است. همچنین محورهایی در خصوص اصول حاکم بر فرماندهان، افسران و سربازان جنگ نرم برای مقابله با جنگ نرم دشمن مبتنی بر دیدگاه ها و تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای مورد ملاحظه قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1109729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!