مهارت های مطالعه و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی دانشجویان

پیام:
چکیده:
مقدمه
داشتن مهارت های مطالعه از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی است. تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه وضعیت تحصیلی با مهارت های مطالعه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام گرفت.
روش ها
در یک مطالعه توصیفی مقطعی، 292 دانشجو از بین 558 دانشجوی مقطع کاردانی رشته های بهداشت خانواده، بهداشت مبارزه با بیماری ها، بهداشت محیط، اتاق عمل، هوشبری، علوم آزمایشگاهی و رشته های مقطع کارشناسی پرستاری، مامایی و دکترای پزشکی عمومی از طریق سرشماری در نیم سال اول سال تحصیلی 88-1387 وارد مطالعه شدند. جمع آوری اطلاعات با پرسشنامه شش قسمتی سنجش مهارت های مطالعه کانگاس بود. آزمون آنالیز واریانس یک طرفه به همراه آزمون تعقیبی توکی و ضریب همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
نتایج
میانگین و انحراف معیار نمرات مهارت های مطالعه دانشجویان مورد بررسی 36/0±44/2 از 4 بود. بین معدل تحصیلی و میانگین نمرات عادت های مطالعه همبستگی مثبت و پایینی مشاهده شد (001/0، p= 20/0r=). میانگین نمرات مهارت های مطالعه در دانشجویان با معدل 17 و بالاتر به طور معناداری بالاتر از دیگر دانشجویان بود (001/0، p= 93/7f=).
نتیجه گیری
دانشجویان با معدل تحصیلی بالا از مهارت های مطالعه بهتری برخوردار بودند. آموزش و مداخله برای افزایش مهارت های مطالعه دانشجویان به شکل تدریس کارگاهی و یا واحد درسی در ابتدای ورود به دانشگاه توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
66 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1109951 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!