کارکرد عملیات روانی رسانه ای در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

نویسنده:
چکیده:
منظور از عملیات روانی مجموعه ای از اقدامات تبلیغی و روانی یک کشور یا گروه به عنوان عامل کارگزار در جهت تحت تاثیر قرار دادن اذهان، افکار، عقاید و خواست های کشورها یا جوامع هدف با تکیه بر زمینه ها و ابزارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی به منظور ایجاد تغییر مطلوب و مطابق مقاصد کشور کارگزار است. این مقاله برای تبیین نقش رسانه ها در عملیات روانی ابتدا به بررسی نظریه های مرتبط با اثربخشی رسانه ها شامل نظریه گلوله جادویی، تاثیرات محدود رسانه ها، کاشت، جبرگرایی رسانه ای مک لوهان، مارپیچ سکوت نومان و نظریه مگ گوایر پرداخته و سپس تاکتیک های نبرد رسانه ای از دیدگاه تافلر را بررسی و ارزیابی می کند. در پایان نیز به صورت موردی اخبار شبکه فارسی بی.بی.سی در خصوص انتخابات دهم ریاست جمهوری و نحوه به کارگیری فنون رسانه ای برای دستکاری افکار عمومی در این رسانه مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این بررسی نشان می دهد مهم ترین ویژگی های رسانه اثربخش (به ویژه تلویزیون) که به وفور توسط شبکه خبری بی.بی.سی مورد استفاده قرار می گیرد شامل انجام مطلوب کارکردهای رسانه ای، رعایت اصول و قواعد انتشار اخبار (مهندسی خبر)، عرضه غیرمستقیم آموزش و تبلیغ، بهره گیری از گویندگان و گزارشگران جذاب، مقبول و مسلط، اجتناب از یک سویه شدن اخبار و گزارش های خبری، افزایش برنامه های انتقادی، رعایت اصول و روش های تبلیغاتی، توجه به نیاز و منش مخاطبان و بهره گیری از افراد خلاق در تهیه و تدوین برنامه ها می باشد. این شبکه توانسته تا حد زیادی از این فنون برای اثربخشی اخبار و محتوای رسانه ای خود استفاده کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1109956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!