ارزیابی شاخص های درخواست و مصرف خون در بیمارستان های آموزشی شهر کرمان

چکیده:
سابقه و هدف
میت خون و نقش آن در سیستم درمانی بر هیچ کس پوشیده نیست. با این حال، از دغدغه های مطرح، درخواست بیش از حد خون و فرآورده ها در بیمارستان های آموزشی است. هدف از این مطالعه، ارزیابی شاخص های مصرف خون در بیمارستان های آموزشی شهر کرمان بود.
مواد و روش ها
العه انجام شده از نوع توصیفی تحلیلی بود که به مدت سه ماه با بررسی 3182 فرم درخواست خون بیماران در سه بیمارستان آموزشی شهر کرمان انجام شد. میزان شاخص های C/T و TI محاسبه و توسط آزمون های آمار توصیفی و جدول توزیع فراوانی، مورد تحلیل قرار گرفتند و C/T و TI با مقادیر استاندارد(5 /2 ≤ C/T، 5/0 3 TI) مقایسه گردیدند.
یافته ها
خص کلی C/T و TI در مجموع سه بیمارستان مورد مطالعه، به ترتیب 33/1 و 81/1 ثبت گردید که با مقایسه با مقادیر استاندارد، در وضعیت مطلوب قرار دارند. از 7731 واحد خون درخواست شده در بین بخش ها، بیشترین درخواست خون از بخش جراحی قلب با درخواست(22%) 170 4 واحد خون بود و بخش چشم با(09/0%) 7 واحد خون، کمترین میزان خون درخواستی را داشت.
نتیجه گیری
عیت درخواست و مصرف خون، در بیمارستان های آموزشی شهر کرمان مطلوب بود، علی رغم این که در مقایسه مطالعه های مختلف با یکدیگر، می توان به تناقض در وضعیت درخواست و مصرف خون در کشور پی برد. در نتیجه تدوین دستورالعمل هایی مطابق با شرایط درمانی کشور، می تواند در اصلاح روش های غلط موجود موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1112873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!