توان انحلال فسفات و کارایی همزیستی باکتری های جدا شده از ریزوسفر گیاه دارویی سنبل الطیب

پیام:
چکیده:
فسفر و نیتروژن از عناصر غذایی ضروری برای رشد گیاه محسوب می شوند. کمبود این عناصر خسارت قابل ملاحظه ای را به محصولات کشاورزی وارد می کند. امروزه استفاده از کودهای بیولوژیک در کشت محصولات استراتژیک، از جمله محصولات گلخانه ای، برای رفع نیاز به فسفر و نیتروژن از اهمیت زیادی برخوردار است. این پژوهش با هدف شناسایی باکتری های با بیشترین توان انحلال فسفات، تثبیت کنندگی نیتروژن و تحمل شوری در محیط ریشه گیاه دارویی سنبل-الطیب به صورت آزمایشگاهی انجام گرفت. بدین منظور، 40 جدایه باکتریایی از ریزوسفر گیاه سنبل الطیب جداسازی گردید و توانایی انحلال فسفات معدنی آنها در محیط های کشت جامد و مایع اسپربر و هم چنین توانایی تثبیت نیتروژن جدایه های تلقیح شده به گندم در شرایط گلخانه بررسی شد. نتایج نشان داد که 5/77 درصد جدایه ها توانایی انحلال فسفات معدنی را دارا بودند، که از این بین، دو جدایه متعلق به جنس های Pseudomonas و Xanthomonas و دو جدایه متعلق به جنس Pseudomonasبیشترین توان حل فسفات معدنی را به ترتیب در محیط های کشت جامد و مایع داشتند. در بین جدایه ها، یک جدایه که از جنس Pseudomonas بود با 132 درصد بیشترین کارایی همزیستی را نشان داد. هم چنین نتایج آزمون میزان تحمل شوری باکتری ها نشان داد که تمامی جدایه ها قادر به تحمل غلظت 500 میلی مولار نمک کلرید سدیم و دو جدایه (متعلق به جنس Pseudomonas) قادر به تحمل شوری 1000 میلی مولار بودند. در مجموع، نتایج این پژوهش نشان دهنده توانمندی بالای باکتری های ریزوسفر سنبل الطیب به عنوان کود زیستی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1113470 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!