آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد در زمینه بازیافت مواد زائد جامد: گزارش کوتاه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بازیافت به دلیل کاهش هزینه های تهیه مواد اولیه، صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش دفع و با توجه به کمبود و تهی شدن منابع و افزایش آلودگی های مختلف زیست محیطی، به عنوان یک الگوی اقتصادی مطرح گردیده است. این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد در زمینه جداسازی و بازیافت مواد زائد جامد صورت گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی، بود که در بین 252 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال 1390 به روش طبقه بندی مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه 27 سوالی محقق ساخته دارای روایی و پایایی معتبر در چهار بخش: دموگرافیک (3 سوال)، آگاهی (10 سوال)، نگرش (7 سوال) و عملکرد (6 سوال) و یک سوال در مورد منبع کسب اطلاع دانشجویان بود از آزمون های ANOVA یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و t برای تجزیه وتحلیل اطلاعات استفاده شد.
یافته ها
میانگین نمره آگاهی برابر با 54/2±36/11 بود (محدوده نمره 20-0)، نگرش 98/2±9/25 (محدوده نمره 35-7)، عملکرد برابر با 12/3±17/6 (محدوده نمره 8-0) بود. بین نمره نگرش و آگاهی (001/0 p<، 298/0 = r)، همبستگی مثبت وجود داشت.
نتیجه گیری
با توجه به سطح آگاهی و نگرش خوب موجود در بین دانشجویان و از طرفی اهمیت دانشجویان به عنوان یک قشر تاثیرگذار بر خانواده و جامعه، لذا به نظر می رسد با تاکید بیشتر بر اهمیت آموزش این چنین مسائلی به دانشجویان بتوان عملکرد آن ها و به طورکلی جامعه را در این مقوله افزایش داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
157
لینک کوتاه:
magiran.com/p1114556 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!