تاثیر تراکم های مختلف لاروهای بید آرد Ephestia kuehniella و شب پره هندی Plodia interpunctella در کارایی پارازیتیسم زنبور Habrobracon hebetor

پیام:
چکیده:
بید آرد، Zeller Ephestia kuehniella، و شب پره هندی، (Hubner)‎ Plodia interpunctella، هر دو از آفات مهم فرآورده های انباری در سراسر جهان می باشند. Habrobracon hebetor Say برای مهار بیولوژیک لاروهای شب پره های آفت در انبارهای بادام زمینی و فرآورده های بسته بندی شده ی غلات استفاده می شود. در این تحقیق کارایی زنبور H. hebetor در پارازیته کردن لاروهای بید آرد و شب پره هندی در تراکم های مختلف پارازیتویید (1، 2 و 4 جفت) و لاروهای هر دو میزبان (1، 2، 4، 8، 16 و 32) در داخل اطاقک رشد در دمای 1± 25 درجه ی سلسیوس، رطوبت نسبی 5±65 درصد و دوره ی نوری 14 ساعت روشنایی و 10 ساعت تاریکی بررسی شد. در رهاسازی یک جفت زنبور پارازیتویید تعداد تخم های گذاشته شده به ترتیب در تراکم های 1، 2، 4 و 8 لارو هر دو میزبان افزایش یافت ولی، در تراکم های 16 و 32 لارو هر دو میزبان کاهش یافت. همچنین، تعداد ماده ها و حشرات کامل ظاهر شده به ترتیب در تراکم-های 1، 2، 4 و 8 لارو هر دو میزبان افزایش یافت ولی، در تراکم های 16 و 32 لارو هر دو میزبان افزایش معنی داری مشاهده نشد. در رهاسازی دو جفت زنبور بیشترین تعداد تخم گذاشته شده در تراکم 16 لارو بید آرد مشاهده گردید. درصورتیکه، تعداد تخم گذاشته شده در تراکم های 4، 8، 16 و 32 لارو شب پره هندی به طور معنی داری بیشتر از سایر تراکم های لاروی بود. همچنین، تعداد ماده ها و حشرات کامل ظاهر شده زنبور به ترتیب در تراکم های 1، 2، 4، 8 و 16 لارو هر دو میزبان به طور معنی داری افزایش یافت ولی، در تراکم 32 لارو هر دو میزبان افزایش معنی داری مشاهده نشد. در رهاسازی چهار جفت زنبور تعداد تخم گذاشته شده در تراکم های 8 و 16 لارو هر دو میزبان به طور معنی داری بیشتر از سایر تراکم های لاروی بود. همچنین، تعداد ماده ها و حشرات کامل ظاهر شده زنبور به ترتیب در تراکم های 1، 2، 4، 8 و 16 لارو هر دو میزبان افزایش معنی داری یافت ولی، در تراکم 32 لارو هر دو میزبان افزایش معنی داری مشاهده نشد. بر اساس نتایج این تحقیق می توان نتیجه گیری کرد که در تراکم یک جفت پارازیتویید تراکم 8 لارو هر دو میزبان و در تراکم های دو و چهار جفت زنبور تراکم های 16 و 32 لارو هر دو میزبان برای پرورش زنبور H. hebetor مطلوب تر می باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
243
لینک کوتاه:
magiran.com/p1114890 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!