پیامد مداخله بالینی در بیماران قلبی- عروقی ارجاعی به بیمارستان امام خمینی تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه

با وجود پیشرفت های بسیار در مداخله بالینی قلبی- عروقی، محدودیت ناشی از عوارض آن متخصصان را به فکر و توجه زیاد واداشته است. در ایران، بررسی اندک در مورد عوارض مرتبط با مداخله قلبی- عروقی به عنوان جایگزین روش های جراحی پرهزینه و مشکل اندک بوده است.

هدف

بررسی میزان موفقیت، پیچیدگی و عوارض عمده و جزئی در حین بستری بیماران تحت مداخلات قلبی- عروقی در بیمارستان امام خمینی از مهر 1389 لغایت اسفند 1390

مواد و روش ها

در یک مطالعه توصیفی گذشته نگر پرونده 412 بیمار که از مهر ماه 1389 لغایت اسفند 1390 مورد مداخلات قلبی- عروقی در بیمارستان امام خمینی تهران قرار گرفته بودند بررسی و اطلاعات بالینی مربوط به روند، اطلاعات دموگرافی، یافته های آزمایشگاهی چون هموگلوبین(Hb)، هماتوکریت(Hct) وCPK-MB اندازه گیری شده پیش و 24 ساعت پس از مداخله و نوار قلبی(EKG)، 24 ساعت پس از آنژیوپلاستی، استخراج شد و درصورت بروز عوارض عمده و جزئی قلبی پس از روند مداخله تمام موارد بدقت ثبت شد.

نتایج

بیشترین مداخله(352 نفر) آنژیوپلاستی عروق کرونر بود. سایر مداخلات شامل PTMC(والووپلاستی دریچه میترال از راه Percutaneous) در 24 نفر(8/5درصد)، 14 مورد (4/3درصد)آنژیوپلاستی رگ های کلیوی، 7 مورد(7/1درصد) بستن ASD(سوراخ بین دهلیزی) با Occluder، 11 مورد(66/2درصد) آنژیوپلاستی عروق اندام تحتانی و یک مورد(24/0درصد) شریان کاروتید و 3 مورد(7/0درصد) والووپلاستی تنگی دریچه پولمونر(PS) بود. در موارد آنژیوپلاستی کرونر، 8 مورد(27/2درصد) افزایش بدون علامت کراتین فسفوکیناز قلبی(CK-MB) کمتر از 3 برابر 99 درصد بدون تغییر قابل توجه در نوار قلب و یک مورد پارگی کرونر در آنژیوپلاستی(انسداد کامل کرونر) CTO روی داده بود. دو مورد(56/0درصد) No reflow(برقرار نشدن جریان دوباره) در طی 18 ماه روی داد. در 24 بیمار PTMC(والووپلاستی دریچه میترال از راه Percutaneous) فقط یک(2/4درصد) مورد نارسایی میترال خفیف بدون علامت وجود داشت. هیچ مورد مرگ و میر و نیاز به جراحی اورژانس(CABG) یا تعویض دریچه گزارش نشد. میزان سایر عوارض نیز صفر بود.

نتیجه گیری

روند مداخله قلبی- عروقی در صورت انتخاب درست بیماران و دانش و مهارت کافی اپراتور، می تواند با موفقیت و کارایی بالا، خطر و عوارض را در حد قابل قبول کاهش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p1115770 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!