همراهی تنگی شریان کاروتید با شدت بیماری عروق کرونر در بیماران دیابتی کاندید آنژیوگرافی مراجعه کننده به درمانگاه قلب بیمارستان شریعتی (1390)

پیام:
چکیده:
زمینه

بیماری کرونر اصلی ترین علت مرگ و میر در جهان است. به دلیل وجود عوامل خطر مشترک، بروز تنگی آترواسکلروتیک شرایین کرونر و کاروتید به طور همزمان رخ می دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت شیوع تنگی شریان کاروتید در بیماران دیابتی کاندید آنژیوگرافی انجام شد.

روش ها

در یک مطالعه مقطعی در بیماران دیابتی کاندید آنژیوگرافی مراجعه کننده به درمانگاه قلب بیمارستان شریعتی در سال 1390، تعداد 152 بیمار مورد بررسی آنژیوگرافی و اکوی داپلر قرار گرفتند. داده ها توسط آزمون های chi-square و ordinal regression مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

بین شدت تنگی کاروتید و درگیری کرونر، رابطه معکوس معنادار مشاهده گردید (017/0(P=. یعنی عدم درگیری کرونر، 7/1 برابر بیشتر از درگیری کرونر باعث کاهش تنگی کاروتید شده بود. سن و طول مدت ابتلا به دیابت، سمت درگیری و قطر پلاک در رابطه بین این دو متغیر تاثیری نشان نداد اما جنس زن (03/0P=)، نداشتن سابقه مصرف سیگار (026/0P=)، فشار خون (001/0P<)، بیماری عروق مغز (005/0P=) و بیماری کرونر در خانواده (01/0P=) بر رابطه شدت درگیری کرونر با تنگی کاروتید، تاثیر عکس نشان داد که این رابطه معنادار بود.

نتیجه گیری

بیماران دیابتی با جنسیت زن، بدون سابقه مصرف سیگار، فشارخون، بیماری عروقی مغز و سابقه خانوادگی درگیری کرونر، مستقل از این عوامل دچار تنگی کاروتید همزمان با درگیری کرونر می شوند. دیابت مستقل از سایر ریسک فاکتورها فرد را مستعد درگیری عروقی چه در کرونر و چه در کاروتید می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1116570 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!