تعیین مناسبترین جهت تابشگیری برای حیاط مرکزی خانه های یزد

پیام:
چکیده:
از معایب خانه های جدید در یزد، عدم تامین آسایش انسان براساس طبیعت وهستی کویراست. ازطرفی تامین آسایش ساکنان با بهرهگیری بهینه از انرژی های طبیعی ازمحاسن خانه های سنتی این شهر است. تحلیل و بررسی چگونگی بهره گیری ازطبیعت دراین خانه ها، جهت برقرارسازی تعادل بین طبیعت درونی و بیرونی کویرنشینان و یافتن الگوی مناسب برنامهریزی و طراحی در اقلیم این منطقه، نه تنها موثر بلکه ضروری است. در تعالیم اسلامی قرابتی خاص بین انسان و طبیعت وجود دارد، چرا که ماده اولیه خلقت انسان از طبیعت گرفته شده است2(طوفان،1385: 73)، ازاینرو در اقلیم کویری یزد (طبیعت) انتخاب بهترین زاویه برای تابشگیری فضاها و حیاط (برای انسان)، یکی از راهکارها و الگوهای مناسب طراحی است.
در این مقاله روش تحقیق به صورت تاریخی- تحلیلی و توصیفی براساس مطالعات کتابخانه ای و میدانی بوده است. لذا ضمن معرفی خانه رسولیان بهعنوان مطالعه موردی، جهت گیری مناسب حیاط براساس دریافت بهینه تابش درفصول مختلف سال تعریف شده است. با ترسیم نقاب سایه بازشوهای اطراف حیاط و انطباق آنها با تقویم نیاز به آفتاب و سایه شهر یزد، فرضیه های تحقیق مورد سنجش قرارگرفته و به تعیین بهترین کارکرد بازشوی فضاها با توجه به نوع تابش گیری در فصول سرد و گرم سال دست یافته است. نتایج نشان میدهد بهترین جهت حیاط 5/37 درجه جنوب غربی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1117010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!