زیبایی شناسی تطبیقی مولفه های حس مکان و حس تعلق در فضای شهری

پیام:
چکیده:
این پژوهش که هدف آن زیباسازی و ارتقاء مطلوبیت فضای شهری ازطریق القاء مفاهیم رفتاری- عاطفی است، سعی در بازآفرینی دانش مرتبط با مفاهیم هنر اصیل و بومی شهرسازی ازطریق مقایسه نظریه های گوناگون در علوم رفتاری، روان شناسی و طراحی شهری دارد. در این نگاه تاثیر دو مولفه حس مکان و حس تعلق که باعث زیبایی بخشیدن به محیط شهری میشوند، در فرضیه مطرح میشود.
به نظر می رسد آنچه امروزه به عنوان الگوهایی برای زیباسازی محیط های شهری بیان می شوند، برگرفته از خصلت تنوع طلبی انسان هاست. اما مسئله اینجاست که آیا می توان صرفا با تنوع کالبدی به زیبایی کامل فضا دست یافت؟ و آیا مولفه های رفتاری می توانند نقشی در زیباسازی محیط شهری ایفا کنند؟ سخن ما در این مقاله اهمیت دادن و دانستن جایگاه زیبایی و ارزشهای زیبایی شناختی در شکل گیری فرایند شهرسازی است. مدل اتخاذ شده در روش تحقیقی این پژوهش مدل تطبیقی- مقایسه ای است که برمبنای روش فرا تحلیل که نوعی مرور آثار مکتوب است، صورت گرفته و بر تفاهم و تقابل نظریه های مختلف براساس یافته های پژوهشگران در حوزه های مختلف علوم مرتبط با طراحی شهری استوار است. جمع آوری داده ها در این پژوهش به روش پیمایشی بسته و به صورت سیستماتیک از یک جامعه آماری 97 نفره از ساکنان محله جلفای اصفهان انجام شده است.
این مطالعه باور دارد که ازطریق القاء مفاهیمی هم چون شخصیت و کمال بافت و از طریق اعمال راهکارهای کیفی هم چون تقویت رابطه اینهمانی بین انسان و محیط زندگی او، نمایش نمادهای بیانگر هویت محلهای و درنهایت زنده کردن باورها، تعلقات و خاطرات جمعی ساکنان میتوان به درک زیبایی های بیش تر بافت رسید. نتایج این پژوهش موید آن است که زیبایی و مولفه های برگرفته از آن را نمی توان هم چون سایر کیفیات با عبارات و جملات تعریف کرد بلکه باید توسط ادراکات حضوری و رفتاری دریافت شود. این مولفه ها به طور عمده از نوع نیازهای فطری انسانی است که از جنس عواطف اند و در جان و روان انسان ها تاثیر می گذارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1117011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!