تعیین اثرات تفاله گوجه فرنگی و منابع روغن گیاهی و حیوانی بر غلظت لیپیدهای خون، فعالیت آنزیمی و سیستم ضداکسیدانی جوجه های گوشتی تحت تنش گرمایی

پیام:
چکیده:
این آزمایش، تاثیر استفاده از تفاله گوجه فرنگی و روغنهای کانولا، سویا و پیه حیوانی بر غلظت لیپیدهای خون، فعالیت آنزیم های خون و سیستم ضداکسیدانی جوجه های گوشتی تحت تنش گرمایی را بررسی نمود. به این منظور تعداد 792 قطعه جوجه گوشتی یک روزه سویه آرین، در 9 تیمار، 4 تکرار (36 واحد آزمایشی) و 22 قطعه جوجه در هر تکرار توزیع شد. این آزمایش بصورت فاکتوریل (3×3) در قالب طرح کاملا تصادفی با سه نوع روغن (روغن سویا، کانولا و پیه حیوانی) و سه سطح تفاله گوجه فرنگی (0، 3 و 5 %) اجرا شد. در دوره تنش گرمایی (42-29 روزگی) روزانه به مدت 5 ساعت دمای 33 درجه سانتی گراد اعمال شد و رطوبت نسبی سالن همواره حدود 50% بود. روغنهای کانولا و سویا پیش از تنش گرمایی غلظت تری گلیسرید (TG) و کلسترول سرم جوجه ها را در مقایسه با پیه کاهش دادند و روغن کانولا میزان لیپوپروتئین با دانسیته بالا (HDL) را در جوجه های تحت تنش گرمایی افزایش داد. در جوجه های تغذیه شده با تفاله گوجه قبل و بعد از تنش گرمایی، میزان TG، کلسترول و لیپوپروتئین با دانسیته پایین (LDL) کاهش و HDL در جوجه های تحت تنش افزایش یافت. نوع روغن بر میزان فعالیت آنزیم های آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)، آلانین آمینوترانسفراز (ALT)، آلکالین فسفاتاز (ALP)، لاکتات دهیدروژناز (LDH)، کراتین کیناز (CK) و لیپاز قبل و بعد از تنش تاثیر نداشت فقط روغن کانولا فعالیت LDH را قبل از تنش و ALP و AST را در جوجه های تحت تنش گرمایی کاهش داد. تفاله گوجه نیز میزان فعالیت آنزیم های ALP، ALT، AST و CK را کاهش داد. گروه تغذیه شده با پیه دارای بالاترین و پایین ترین میزان فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز(GPx) به ترتیب قبل و بعد از تنش گرمایی بود و کمترین میزان شاخص تیوباربیتوریک اسید (TBARS) در پیه مشاهده شد. میزان فعالیت GPx و سوپراکسیددسموتاز (SOD) در جوجه های تغذیه شده با تفاله گوجه بالاتر و TBARS پایین تر بود. نوع روغن و سطح تفاله بر فراسنجه های خون بجز نسبت هتروفیل به لنفوسیت (H:L) که در تفاله کاهش یافت بر سایر فراسنجه ها تاثیری نداشت. به طور کلی افزودن روغن کانولا و تفاله گوجه باعث کاهش چربی های خون و فعالیت آنزیم های دهیدروژنازی و بهبود سیستم ضداکسیدانی جوجه های تحت تنش گرمایی گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1117173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!