شناسایی هاله های پراکندگی دومین و توزیع ژئوشیمیایی عناصر در خاک های پیرامون نشانه ی معدنی طلا-تنگستن تاریک دره، شمال خاوری ایران

پیام:
چکیده:

منطقه ی اکتشافی طلا-تنگستن تاریک دره، در شمال شرقی ایران و در مرز زون ساختاری ایران مرکزی وکپه داغ قرار دارد. توده ی گرانیتوئیدی تربت جام مهم ترین جلوه ی ماگماتیسم منطقه است که با روندی شمال باختری-جنوب خاوری در نهشته های شیلی زغال دار، سیلتستونی و ماسه سنگی سازند میانکوهی با سن تریاس، نفوذ و آن ها را در اطراف و تا فواصل چند ده متر به هورنفلس تبدیل کرده است. بررسی کانی های سنگین در منطقه منجر به شناسایی کانی های طلا، شئلیت، آرسنوپیریت، مالاکیت، باریت، جاروسیت، هماتیت، مگنتیت، اسپیکولاریت، گالن، پیریت، گارنت شد. برداشت های ژئوشیمیایی رسوب های رودخانه ای نیز بی هنجاری هایی از عناصر As، Cu، Bi، Co، W، Fe، Ti را آشکار نموده و همبستگی مثبت و معنی دار طلا با عناصر As، Bi، Cu را نشان داده است. کاوش های بعدی روی نمونه برداری از خاک های برجای پیرامون توده های نفوذی متمرکز و با تعیین پارامترهای آماری توزیع عناصر و با برازش داده های لگاریتمی، و استفاده از نتایج آن ها، حدود آستانه ی بی هنجاری و مقادیرکمی بی هنجاری های ممکن و احتمالی تعیین شدند. در بخش آمار چند متغیره و تحلیل عاملی مجموعه همبسته ی عناصر As، Cu، Au، Co، Fe، Mn، Ti، (W، Sb) رابطه ی معنی دار و آینه ی تمام نمایی از کانی سازی طلا دراین منطقه دیده می شود. با بررسی های انجام شده و یافته های وابسته به کانی های سنگین، رسوب آبراهه ای و خاک، همگونی جالب توجه این محیط ها در نمایش ناهنجاری های عناصر As، Au و تا حدودی Cu به دست آمد. مهم ترین نتایج در نقشه ی هاله های پراکندگی دومین عنصر طلا و ردیاب های آن، همچون As، Cu، Bi و نقشه ی تحلیل عاملی (F1) و معیار جمعی (Ad)، موید حضور و پتانسیل بالای منطقه ی تاریک دره از دیدگاه طلاست.

زبان:
فارسی
در صفحه:
107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1117272 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!