بررسی تصحیحات محیطی و اثر گل های روغنی بر روی نمودارهای پتروفیزیکی (چگالی و نوترون) مخازن نفتی بنگستان جنوب ایران

چکیده:
نمودارگیری از عمده ترین عملیات پس از حفاری هر چاه است. داده های نمودارگیری شامل داده های مقاومتی، چگالی، صوتی، نوترون و پرتو گاما درون حفره باز هر چاه جهت تعیین پارامترهای پتروفیزیکی از جمله تخلخل، جنس سنگ و نوع و درصد سیال درون سازند به کار می روند. نمودارهای چگالی و نوترون از جمله مهم ترین این نمودارهاست که بر اساس نمودارگیری در آب شیرین و سنگ آهک کالیبره شده اند و تغییر گل درون چاه نیازمند تصحیحاتی بر روی نمودارهای برداشت شده از درون حفره باز چاه است. با توجه به مشکلات حفاری با گل های پایه آبی در سازندهای شیلی، امروزه گل های پایه روغنی کاربرد روزافزونی پیدا کرده اند و از آنجاکه چگالی گل های پایه روغنی با تغییر دما و فشار به مقدار قابل توجهی تغییر می کند و این تغییرات، قرائت های ابزار چگالی و نوترون را تحت تاثیر قرار خواهد داد، بنابراین برای تعیین لیتولوژی و اشباع سیالات سازند باید تاثیر این نوع گل ها را روی نمودارهای پتروفیزیکی برداشت شده بررسی کرد. در این نوشتار تاثیرات دما، فشار، اندازه حفره چاه (ریزش ها) و هم چنین تاثیرات گل های پایه روغنی بر نمودارهای پتروفیزیکی برداشت شده در سازند بنگستان میادین جنوب ایران مورد بررسی قرار گرفته است. پس از اعمال تصحیحات لازم نتایج نشان می دهد که اثرات محیطی و گل تا حد قابل قبولی تصحیح شده اند و این داده ها با نمونه مغزه های اخذ شده مقایسه گردیدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1117392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!