مطالعه آزمایشگاهی تاثیر تغییر ترشوندگی بر میزان ذخیره سازی دی اکسید کربن در دما و فشار بالا

چکیده:
جمع آوری و تزریق گازهای گلخانه ای در سازندهای زمین شناسی اعماق زمین، در سطح جهان به عنوان گزینه ای محتمل به منظور کاهش اثرات مخرب زیست محیطی ناشی از انتشار این گازها مطرح است. کنترل و نگهداری گازهای گلخانه ای از جمله دی اکسیدکربن در مخازن از اهمیت خاصی برخوردار است. از جمله عوامل موثر بر این امر، واکنش سطحی سیال-سیال و سیال-سنگ است که از میان این عوامل خاصیت ترشوندگی از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین شناخت این عوامل در ذخیره سازی، کنترل و نگهداری هرچه بهتر گازهای گلخانه ای در ساختارهای زمین شناسی کمک شایانی خواهد کرد. در این تحقیق به بررسی و مطالعه آزمایشگاهی عوامل تاثیرگذار بر میزان توزیع و رفتار سیال روی نمونه مغزه های کربناته گرفته شده از مخزن مورد مطالعه جهت تزریق در یکی از مخازن گازی ایران می پردازیم که در درک دقیق و صحیح از فرآیند ذخیره سازی کمک شایانی خواهد کرد. در این راستا به کمک روش قطره چسبیده به اندازگیری زاویه تماس بین دی اکسیدکربن، آب سازند و سنگ مخزن در فشارهای مختلف و در دو دمای 25 و 60 درجه سانتی گراد پرداخته شد و مشاهده گردید که با افزایش فشار، زاویه تماس افزایش می یابد. این در حالی است که با کاهش دما، زاویه تماس افزایش خواهد یافت. افزایش زاویه تماس منجر به تغییر ترشوندگی سنگ از حالت آب دوست به حالت میانه می شود که این تغییر ترشوندگی تاثیر قابل ملاحظه ای بر میزان ذخیره سازی دی اکسیدکربن خواهد داشت. داده های زاویه تماس اندازه گیری شده تحت شرایط مخزن، طراحی فرآیند ازدیاد برداشت و ذخیره سازی دی اکسیدکربن را تسهیل خواهد کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p1117393 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!