تاثیر رویکردهای پلیس سنتی و جامعه محور در کاهش ترس از جرم

چکیده:
تامین امنیت و کاهش ترس از جرم دو پدیده مجزایی هستند که هر کدام سهم بسزایی در کیفیت زندگی اجتماعی دارند. تامین امنیت یکی از مهم ترین وظایف دولت ها به شمار می آید، اما وجود آن بدون احساس امنیت و یا به تعبیری کاهش ترس از جرم امری ناممکن و ناتمام است. بنابراین می توان گفت پلیس به عنوان نیرویی مقتدر، مجهز، آموزش دیده و مسلح به پشتیبانی قانون و به عنوان بخشی از نهادهای دخیل در دستگاه عدالت کیفری، بخشی از مسئولیت کنترل ترس از جرم را بر عهده دارد و در این راستا می تواند راهبردهای مختلفی را به کار گیرد.
در این پژوهش ضمن تبیین پدیده ی ترس از جرم به بررسی تاثیر رویکرد پلیس سنتی و جامعه محور در کنترل و یا به عبارتی کاهش ترس از جرم پرداخته شده است. ارزیابی نتایج پژوهش نشان دهنده ی این است که نخست، صرف کنترل جرم در پلیس سنتی نمی تواند نقش بسزایی در کنترل ترس از جرم داشته باشد. این در حالی است که پلیس جامعه محور، خود را به وسیله ی راهبردهایی مانند طرح نظارت محله، تشکیل انجمن مشورتی، افزایش رویت پذیری و مانند آن در مبارزه علیه جرم سهیم می کند و تاثیر چشم گیری در کاهش ترس از جرم دارد. برای مثال، پژوهشی که در 12 شهر امریکا انجام شد، نشان داد که چنین راهبردهایی به طور غیر مستقیم بر ترس از جرم تاثیرگذار است این درحالی است که رویکرد پلیس سنتی که بر رفتارهای واکنشی، تاکید بر تاثیر اعمال کیفر و اجرای سریع و حتمی کیفرها تاکید دارد، تنها بر افکار عمومی جامعه در زمینه ی کاهش جرم تاثیرگذار است اما بر کاهش ترس از جرم تاثیر نداشته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
153
لینک کوتاه:
magiran.com/p1117679 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!