راست آزمایی پیش بینی بارش مدل تحقیقات آب و هوایی و پیش بینی وضع هوا (WRF) روی کشور ایران در دوره هشت ماهه نوامبر 2008 تا ژوئن 2009

پیام:
چکیده:
در این مطالعه کارایی مدل تحقیقاتی و پیش بینی وضع هوا (WRF)1 برای پیش بینی های بارندگی تجمعی 24 ساعته در کشور ایران تعیین شده است. پیش بینی های روزانه برای دوره اول نوامبر 2008 تا 30 ژوئن 2009 برای بردهای 24، 48 و 72 ساعته راست آزمایی شده اند. فرایند راست آزمایی به طور جداگانه برای سه گستره بارش و نیز 9 منطقه مختلف کشور با استفاده ازجدول توافقی 2×2 و کمیت های راست آزمایی وابسته به این جدول انجام شده است. با این که بارش مشکل ترین پارامتر برای پیش بینی است نتایج راست آزمایی مهارت قابل قبولی را از پیش بینی های مدل WRF نشان می دهد. با توجه به مقادیر بزرگ تر از یک کمیت اریبی نتایج نشان می دهد که به طور کلی مدل فراپیش بینی دارد. در شمال کشور که پربارش ترین مناطق هستند مقدار کمیت TS بیش از 50/0 است که بالاترین دقت مدل را برای پیش بینی بارش در بین مناطق مختلف نشان می دهد و در مناطق کم بارش شرق و جنوب شرق کشور کمیت TS با مقادیر کمتر از 40/0 کمترین دقت مدل را در بین مناطق مختلف کشور نشان می دهد. همچنین ارزش اقتصادی پیش بینی های این مدل برای نسبت های هزینه به ضرر کمتر از 40/0 به بیش از 60/0 نیز رسیده است که استفاده عملیاتی پیش بینی های این مدل را توصیه پذیر می سازد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1117800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!