ارزیابی عوامل اصلی موثر بر مدت انتظار مراجعه کنندگان درمانگاه های تخصصی یکی از بیمارستان های دولتی تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

مدت انتظار بیماران یکی از عواملی است که منجر به عدم رضایت بیماران از کیفیت خدمات ارایه شده می گردد. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی عوامل موثر بر زمان انتظار مراجعه کنندگان درمانگاه های تخصصی یکی از بیمارستان های دولتی تهران می باشد.

مواد و روش ها

این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی در حوزه سلامت است. مطالعه حاضر در سه مرحله انجام پذیرفته است. مراجعه کنندگان یک هفته 21 درمانگاه از مجموع درمانگاه ها (2661 نفر) به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد. از این میان 10 درصد به عنوان حجم نمونه (266N:) با استفاده از روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار 17SPSS استفاده شد.

یافته ها

میانگین زمان انتظار مراجعه کنندگان 121 دقیقه با انحراف معیار 73/33 مشخص گردید. از منظر دریافت کنندگان خدمات، تعداد زیاد بیماران به صورت همزمان، عدم حضور به موقع پزشکان و عدم وجود جدول های زمانبندی و برنامه ریزی مناسب به ترتیب با میانگین امتیازی 9/3، 5/3 و 3/3 و از منظر ارائه کنندگان خدمات، عدم حضور به موقع پزشکان، کمبود تعداد پزشکان و تعداد زیاد بیماران به صورت همزمان به ترتیب با میانگین امتیازی 3/4، 1/4 و 4 به عنوان سه عامل اول موثر بر زمان انتظار مراجعه کنندگان شناخته شدند.

نتیجه گیری

با بررسی فرآیندهای پذیرش در درمانگاه ها می توان نسبت به شناسایی عوامل موثر بر زمان انتظار بیماران اقدام کرد. با توجه به این عوامل و با ارائه و اعمال مدیریت صحیح و بهره گیری از راهکارهای مفید می توان به کاهش این زمان و افزایش رضایت مراجعین و در نهایت به ارتقای کیفیت خدمات کمک کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1119276 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!