بررسی میزان و نوع مایعات مصرفی در جمعیت بزرگسال شهر تهران در سال 1390

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آب رسانی (هیدراسیون) کافی به بدن برای داشتن عملکرد جسمی و ذهنی مناسب ضروری است، ولی تاکنون در این خصوص بررسی جامعی در کشور صورت نگرفته است. بررسی حاضر با هدف تعیین نو ع و میانگین مصرف انواع مایعات در شهروندان بزرگسال تهرانی در سال 1390 انجام شد.
مواد و روش ها
این بررسی در قالب یک بررسی توصیفی مقطعی روی 572 نفر در سه گروه سنی 18 تا 29، 30 تا 49 و 50 تا 65 سال از سه منطقه ی شمال، مرکز و جنوب تهران انجام شد. این سه منطقه به ترتیب نماینده ی وضعیت اقتصادی اجتماعی مرفه، متوسط و کم درآمد بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات، دو پرسشنامه ی «اطلاعات جمعیتی و سلامت عمومی» و «یادداشت مایعات 7 روزه» بود. برنامه ی ورود داده ها درمحیط MS Access طراحی شد. تجزیه و تحلیل داده ها بانرم افزار SPSS16 صورت گرفت.
یافته ها
میانگین مصرف مایعات در کل افراد مورد بررسی 9/1 لیتر در روز و بار مصرف در حدود 3± 6/9 بار در روز به دست آمد. نیمی از مایعات دریافتی به آب اختصاص داشت و نوشیدنی های داغ در جایگاه دوم قرار داشتند. میانگین مصرف مایعات در مردان 2/2 و در زنان 7/1 لیتر در روز بود (001/0p<). میانگین مصرف در گروه سنی 18 تا 29 سال حدود 8/1، در گروه 30 تا 49 سال 0/2 و در گروه 50 تا 65 سال 9/1 لیتر بود. مقدار مصرف مایعات در منطقه ی کم درآمد 1/2 لیتر بود که از میانگین دو منطقه ی متوسط و مرفه به طور معنی داری بیشتر بود (001/0p<). میانگین مصرف مایعات در افراد چاق (2/2 لیتر) و دارای اضافه وزن (1/2 لیتر) به طور معنی داری بیشتر از افراد کم وزن (3/1 لیتر) و با وزن طبیعی (8/1 لیتر) بود (001/0p<).
نتیجه گیری
میانگین مصرف مایعات در بزرگسالان شهر تهران مشابه برخی گزارش های ارائه شده در سایر کشورها ولی کمتر از مقادیر توصیه شده توسطWHO بود. علت عمده ی اختلاف مصرف بین تمام گروه ها مصرف بیشتر آب و مایعات داغ بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1119439 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!