بررسی ارتباط بین سطح بیومارکرهای سرم مادر (HCG، MSAF، UE3، Inhibin A) در سه ماهه دوم حاملگی و زایمان زودرس

پیام:
چکیده:
مقدمه
زایمان زودرس یکی از مشکلات اصلی بهداشتی به حساب می آید. شواهدی مبنی بر ارتباط بین سطح (HCG، MSAF، UE3، Inhibin A) سرم مادر در سه ماهه دوم حاملگی و پیش بینی زایمان زودرس وجود دارد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط این بیومارکرها با بروز زایمان زودرس انجام شد.
روش بررسی
پژوهش حاضر مطالعه ای طولی است که بر روی 700 مادر باردار که در سه ماهه دوم حاملگی جهت انجام آزمایش Quad Marker Screening در فاصله اسفند ماه 1387 تا شهریور 1388 به آزمایشگاه نیلو در تهران مراجعه کرده بودند، انجام شد. اطلاعات مربوط به بارداری و زایمان با بررسی پرونده و نیز مصاحبه تلفنی با مادر جمع آوری گردید. با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و با استفاده از آنالیز ROC Curve نقاط برش، حساسیت و ویژگی برای هر بیو مارکر تعیین گردید.
نتایج
میانگین سن مادران 27/4±17/ 26 سال بود. 53 نفر (6/7%) از مادران دچار زایمان زودرس بودند. با در نظر گرفتن MoM: Multiple of Median برای UE3 و AFP و Inhibin A و HCG به ترتیب 8/0و 4/1 و 5/1 و 25/1 و همچنین حساسیت و ویژگی آزمایش چهارگانه برای زایمان زودرس به ترتیب 8/20% و 32% به دست آمد و ارتباط معنی داری با بروز زایمان زودرس نداشت. UE3 کمتر از 8/0 MoM با بروز زایمان زودرس ارتباط آماری معنی داری را نشان داد (009/0p<).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که کاهش سطح سرمی UE3 در سه ماهه دوم حاملگی با وقوع زایمان زودرس ارتباط دارد. اما برای کاربرد بالینی این آزمایش در پیشگویی زایمان زودرس، نیاز به مطالعات گسترده تر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1119647 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!