بررسی سیر تحمل گلوکز و بتادومیکروگلبولین ادرار پس از پیوندکلیه و رابطه ی آن با پیش آگهی کوتاه مدت کلیه ی پیوندی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مشکلات در بیماران با پیوند کلیه افزایش میزان قند خون پس از پیوند است. در این مطالعه رابطه ی بین وضعیت قند خون بیماران بعد از پیوند کلیه با سطح سرمی و ادراری بتادومیکروگلوبولین و سیر بالینی آن ها مورد بررسی قرارگرفت.
روش بررسی
در این مطالعه که از نوع هم گروهی (Cohort) و به شکل طولی از نوع panel می باشد، تست تحمل گلوکز (GTT) و نیز بتادومیکروگلوبولین سرم و ادرار در 40 بیمار بستری شده بدون سابقه ی قبلی دیابت، در روزهای سوم، هفتم، یازدهم، پانزدهم و بیست و یکم بعد از عمل جراحی پیوند کلیه بررسی شد و از معیارانجمن دیابت آمریکا (ADA) برای تفسیر GTT استفاده شد. برای مقایسه ی تغییرات متغیرها بعد از پیوند از آزمون های نان پارامتریک استفاده شد و از رگرسیون تک متغیره و چند متغیره برای بررسی ارتباط متغیرها باهم استفاده شد و نیز نسبت شانس محاسبه شد.
یافته ها
میزان بروز رد حاد پیوند 10 درصد (4 نفر) بود. 75 درصد از افراد با رد حاد پیوند و 35 درصد (13 نفر) از افراد بدون رد پیوند در روز سوم بعد از پیوند دیابتی بودند و شانس بروز رد پیوند حاد کلیه در بیماران دیابتی در روز سوم بستری 9/1 با 95 درصد CI 20- 2/0 براورد شد؛ ولی از نظر آماری معنی دار نبود. در روز بیست و یکم هیچ یک از بیماران رد پیوند شده دیابتی باقی نماندند و تنها یک نفر اختلال تحمل گلوکز (IGT) داشت. سطح ادراری بتادومیکروگلوبولین در روز یازدهم بعد از پیوند در 75 درصد از افراد ردپیوند شده بالا رفت. رابطه ی معنی دار بین بتادو میکروگلوبولین ادرار روز یازدهم با کراتینین روز بیست و یکم بعد از پیوند پس از حذف اثر مداخله ای سن و جنس همچنان معنی دار باقی ماند (03/0=P). سطح سرمی بتادو میکروگلوبولین سه تا پنج روز زودتر از سطح ادراری آن در افراد با ردحاد پیوند کلیه بالا رفت ولی ارتباط معنی داری بین سطح سرمی این متغیر و کراتینین روز بیست و یکم یافت نشد.
نتیجه گیری
بروز اختلال در تحمل گلوکز و دیابت از عوارض بعد از عمل جراحی پیوند کلیه است که بیشتر در هفته ی اول بعد از پیوند دیده می شود. بر اساس نتایج این مطالعه هیپرگلیسمی بعد از پیوند بنظر نمی رسد نقش پیش آگهی دهنده برای رد پیوندحاد کلیه داشته باشد. با این وجود انجام مطالعه در حجم نمونه ی بالاتر توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1120378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!