بررسی ارتباط بین کمبود پروتامین و آزاد شدن قطعات DNA از اسپرم های نگهداری شده در محیط مصرفی Ham's F10

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کمبود پروتامین و آسیب DNA بر میزان بیان ژن ها در دوره ی جنینی اثر مهمی دارد. نگهداری اسپرم در محیط کشت موجب تغییرات مورفولوژیک هسته و آزاد شدن DNA می گردد. با وجود این، ارتباط بین کمبود پروتامین و میزان آزاد سازی قطعات DNA از اسپرم های نگهداری شده در محیط کشت و حضور ژن DNMT1 در این قطعات مشخص نمی باشد.
روش بررسی
آنالیز مایع سیمن طبق معیار WHO انجام شد. جهت تعیین کمبود پروتامین از رنگ آمیزی CMA3 استفاده گردید. 20 میلیون اسپرم از هر نمونه در محیط مصرفی Ham’s F10 به مدت 24 ساعت در دمای 37 درجه ی سانتی گراد انکوبه شد. پس از سانتریفوژ کردن، از فاز سوپرناتانت استخراج DNA صورت گرفت. غلظت DNA توسط بیوفوتومتر تعیین گردید. حضور ژن DNMT1 توسط انجام PCR با پرایمر های اختصاصی و الکتروفورز محصولات PCR بر روی ژل آگارز تایید شد.
یافته ها
بین میزان قطعات DNA آزاد شده از اسپرم در محیط کشت و رنگ آمیزی CMA3 ارتباط مستقیم و معنی داری مشاهده گردید (05/0P<). بین میزان قطعات DNA آزاد شده از اسپرم در محیط کشت و حضور ژن DNMT1 ارتباط مستقیم و معنی داری وجود دارد (05/0P<). ارتباط معنی داری بین کمبود پروتامین و حضور ژن DNMT1 در قطعات آزاد شده از اسپرم مشاهده نشد.
نتیجه گیری
مطالعه ی حاضر بیانگر این امر است که انکوباسیون اسپرم های دارای کمبود پروتامین منجر به آزاد شدن قطعات بیشتری از DNA اسپرم می گردد که در نهایت سلامت جنین های حاصل از این اسپرم ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1120380 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!