عوامل پیش بین روانی اجتماعی مصرف مواد مخدر در نوجوانان (انطباق نظریه ی گروه دوستان مصرف مواد با نوجوانان ایرانی)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی متغیر های پیش بین روانی اجتماعی موثر در مصرف مواد در دوره نوجوانی است. به همین منظور با بهره گیری از «نظریه ی گروه دوستان» دکتر اوتینگ، روابط ساختاری میان متغیر های خانواده، مدرسه، گروه همسالان و مذهب و تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم هر یک از آن ها بر مصرف مواد مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی
در پژوهش حاضر با داده های به دست آمده از 746 دانش آموز کلاس سوم دبیرستان (19 مدرسه در نه منطقه ی شهر تهران)، ابتدا با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی تاییدی روایی مقیاس های تهیه شده سنجیده شدند، سپس با تحلیل روابط ساختاری متغیر های روانی اجتماعی نظریه گروه دوستان با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل 53/8، قابلیت تعمیم این نظریه در میان نوجوانان ایرانی و تبیین مصرف مواد در آن ها از طریق بررسی میزان انطباق مدل مشاهده شده مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
یافته های به دست آمده نشان دهنده ی روایی مقیاس های مورد استفاده در سنجش متغیر های مکنون در مدل مورد بررسی می باشند. با توجه به معیار های برازش مدل، نظریه ی گروه دوستان با اعمال برخی تعدیلات در روابط میان متغیرهای مکنون درونزا، تعمیم پذیری مطلوبی را در میان نوجوانان ایرانی دارد.
نتیجه گیری
خانواده می تواند به عنوان بنیادی ترین عنصر تاثیر گذار در پیشگیری از مصرف مواد در نوجوانان در نظر گرفته شود. بدیهی است، هر اندازه خانواده از توانمندی کمتری برخوردار باشد، به این معنا که به اعضای خانواده به ویژه نوجوان کمتر توجه شود و تعارض و کشمکش والدین با یکدیگر بیشتر باشد، احتمال مصرف مواد در فرزند نوجوان بیشتر خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1120387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!