بررسی میزان فراوانی آسیب با سوزن در کارکنان مراکز آموزشی درمانی شهر زنجان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کارکنان مراکز درمانی همواره در معرض آسیب با وسایل نوک تیز و آلوده مانند سرسوزن تزریقات می باشند. این حوادث می توانند افراد را در معرض خطر انتقال ویروس های HIV، هپاتیت B و هپاتیت C و دیگر عفونت ها قرار دهد. این مطالعه به منظور بررسی میزان فراوانی آسیب با سرسوزن در پرسنل پرستاری و پیراپزشکی مراکز آموزشی و درمانی شهر زنجان انجام گردید.
روش بررسی
در این مطالعه ی توصیفی 600 نفر از پرسنل پرستاری و پیراپزشکی که مشغول به خدمت در مراکز آموزشی و درمانی شهر زنجان بودند و در زمان مطالعه حداقل یک سال سابقه ی کار داشتند با استفاده از یک فرم گردآوری اطلاعات مورد پرسش قرار گرفتند. برای آنالیز داده ها از پارامترهای آمار توصیفی و همچنین روش های آماری تحلیلی شامل آزمون کای اسکویر استفاده گردید.
یافته ها
در این مطالعه 6/53 درصد پاسخگویان در طول دوران خدمت و 3/26 درصد در یک سال اخیر سابقه ی آسیب با سرسوزن (NSI) داشتند. فراوانی NSI با سن و سابقه ی کار رابطه ی عکس داشت. در مردان، مدرک تحصیلی فوق دیپلم، کارکنان بلوک زایمان و اتاق عمل، رشته ی تحصیلی اتاق عمل، مامایی و بیهوشی و شیفت صبح به نحو معنی داری بیشتر بود. شایع ترین عامل NSI سرسرنگ (8/53 درصد) بود. تنها 5/46 درصد از افرادی که سابقه ی آسیب با سوزن داشتند، وقوع حادثه را به مسوول کنترل عفونت بیمارستان گزارش کرده بودند.
نتیجه گیری
با توجه به اهمیت بیماری های منتقله از طریق NSI، آموزش و رعایت احتیاطات استاندارد و واکسیناسیون به ویژه برای کارکنان جوان تر و کارکنانی که در بخش های بلوک زایمان و اتاق عمل کار می کنند قویا توصیه می شود.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1120389 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!