اثر پاکلوبوترازول و اسید سالیسیلیک بر بهبود رشد و عملکرد ذرت تحت تنش آب

پیام:
چکیده:
رشد و عملکرد ذرت توسط کمبود آب بشدت محدود می گردد. اسید سالیسیلیک و پاکلوبوترازول باعث تحمل گیاهان زراعی به تنش های زنده و غیرزنده می شوند. به منظور بررسی اثر مواد ضد تعرق در تنش خشکی بر رشد، عملکرد و اجزای عملکرد ذرت آزمایشی در سال 2009 در همدان انجام شد. آزمایش به صورت کرت های خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی اجرا گردید. گیاهان با اسید سالیسیلیک با غلظت 5/. میلی مولار و پاکلوبوترازول با غلظت 50 پی-پی ام در تیمارهای مختلف آبی محلول پاشی شدند. نتایج نشان داد اسید سالیسیلیک و پاکلوبوترازول در رژیم های مختلف آبیاری تاثیر معنی داری بر شاخص های رشد رویشی مانند ماده خشک کل، شاخص سطح برگ و سرعت رشد محصول داشتند. اسید سالیسیلیک در رژیم های آبی 100، 70 و 40 درصد آبیاری کامل، عملکرد دانه را به میزان 85/15، 81/20 و 74/29 درصد، وزن هزار دانه را به میزان 40/11، 77/15 و 17/20 درصد و عملکرد بیولوژیک را به میزان 41/15، 38/19 و 19/23 درصد نسبت به تیمار شاهد افزایش داد. در شرایط مطلوب رطوبتی، عملکرد دانه و وزن هزار دانه در تیمار پاکلوبورازول به میزان 60/8 و 64/8 درصد نسبت به تیمار شاهد کاهش نشان دادند. ولی در شرایط متوسط و شدید خشکی محلول پاشی پاکلوبوترازول سبب افزایش عملکرد دانه و وزن هزار دانه گردید. محلول پاشی اسید سالیسیلیک در هر سه رژیم آبی و مصرف پاکلوبوترازول فقط تحت شرایط خشکی موثر واقع شد.
زبان:
انگلیسی
در صفحه:
127
لینک کوتاه:
magiran.com/p1121106 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!