اثرات آنتی اکسیدان ملاتونین بر پارامتر های حرکتی، میزان گونه های فعال اکسیژن (ROS) و مالون دی آلدهید (MDA) در اسپرم منجمد شده انسانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

طی فرایند انجماد اسپرم در نتیجه تولید گونه‌های فعال اکسیژن و پراکسیداسیون لیپیدی به اسپرم دچار آسیب اکسیداتیو شده که احتمالا این آسیب دلیل اصلی کاهش پارامترهای حرکتی آن می‌باشد. هدف از این مطالعه ارزیابی آثار افزودن آنتی اکسیدان ملاتونین با دوزهای مختلف بر استرس اکسیداتیو و پارامترهای حرکتی اسپرم منجمد شده انسانی می باشد.

روش بررسی

مایع منی 13 نفر که دارای اسپرم طبیعی بودند جمع آوری گردید. هر نمونه به 6 قسمت مساوی تقسیم شد و قسمتی به عنوان نمونه تازه قبل از انجماد، قسمتی دیگر برای انجماد با محیط شستشوی اسپرم سانتریفیوژ و شسته شده و به یک بخش بدون آنتی اکسیدان، چهار بخش دیگر با آنتی اکسیدان ملاتونین در دوز های 1، 1/0، 001 و 001/0 میلی مولار با روش انجمادآهسته منجمد شد .تحرک با استفاده از سیستم کامپیوتری و برنامه های ویژهCASA ، همچنین رادیکال های آزاد اکسیژن و مالون دی آلدهید با استفاده از کیت ELISA اندازه گیری شد. در انتها با استفاده از آزمون آماری ANOVA نتایج ارزیابی شد.

یافته‌ها

فرآیند انجماد کاهش پارامترهای حرکتی کلاسیک اسپرم را بدنبال داشته و افزودن آنتی اکسیدان ملاتونین باعث کاهش میزان رادیکال های آزاد اکسیژن و مالون دی آلدهید شد و دیده شد افزودن ملاتونین تنها با دوز 01/0 میلی مولار می تواند سبب بهبود تحرک اسپرم پس از انجماد شود.

نتیجه‌گیری

افزودن آنتی اکسیدان ملاتونین مانع تولید انواع گونه های فعال اکسیژن و همچنین مانع فرایند لیپید پراکسیداسیون غشای اسپرم طی فرایند انجماد شده و تنها دوز 01/0 میلی مولار آن قدرت تحرک اسپرم را بهبود می بخشد. 

زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1121260 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!