تحلیل فضایی و مکان یابی مراکز اقامتگاهی در شهرهای تاریخی

مطالعه موردی: هتل های شهر شیراز
پیام:
چکیده:
گردشگری بخش عمده ی اقتصاد جهانی را تشکیل می دهد و یکی از بزرگ ترین صنایع جهان می باشد. در دهه های اخیر، اهمیت گردشگری در سطح بین المللی هم از لحاظ تعداد گردشگران و هم از لحاظ درآمد ارزی همواره و به طور بی سابقه در حال افزایش بوده است. از مهم-ترین عواملی که می تواند موجب جذب گردشگران بین-المللی و داخلی شود تاسیسات و تجهیزات مربوط به صنعت گردشگری می باشد. از میان این تاسیسات، مراکز اقامتی به عنوان مبدا و مقصد گردش های روزانه در شهر از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. از این رو توزیع بهینه و مکان یابی صحیح آن ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است زیرا مکان یابی صحیح این مراکز می تواند باعث آرامش خاطر گردشگران و رفع نیازهای آن ها در زمینه ی اقامت، رونق گرفتن هرچه بیش تر صنعت گردشگری و همچنین موجب رشد اقتصادی و افزایش درآمدهای گردشگری شود.
روش تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده که اطلاعات مورد نیاز آن از طریق مشاهده میدانی، مصاحبه، مطالعه طرح های صورت گرفته در رابطه با شهر شیراز و نقشه 2000/1 این شهر به دست آمده است. در این تحقیق به دلیل این که شیراز دارای مراکز گردشگری متعددی است به عنوان نمونه موردی انتخاب شده است، سپس با استفاده از GIS، وضع موجود هتل های شهر شیراز مورد بررسی قرار گرفت و پس از پی بردن به توزیع نامناسب و کمبود هتل، به کمک مدل AHP و هم پوشانی شاخص ها در محیط نرم افزار GIS، مکان های مناسب برای تاسیس هتل های جدید در شهر شیراز مشخص گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1122559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!