مقایسه روش طیف سنجی جرمی MALDI-TOF با روش های ملکولی و بیوشیمیایی در شناسایی انتروکوکوس فسیوم و انتروکوکوس فکالیس جداشده از نمونه های بیمارستانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

انتروکوکوس ها باکتری های گرم مثبتی هستند که به عنوان فلور نرمال در روده انسان، محصولات لبنی و محیط اطراف حضور دارند ولی در سال های اخیر به عنوان یک بیماریزای مهم فرصت طلب در عفونت های بیمارستانی ظهور کرده اند. در این مطالعه به بررسی و مقایسه کارآمدی روش نوین طیف سنجی جرمی M ALDI-TOFدر انتروکوکوس فکالیس و انتروکوکوس فسیوم پرداخته شده است و با روش های بیوشیمیایی و ملکولی مورد استفاده در تشخیص مقایسهشده است.

روش بررسی

75 نمونه کلینیکی مشکوک به انتروکوکوس جهت بررسی بیوشیمیایی، ملکولی و طیف سنجی جذبی انتخاب شدند و با آزمون های بیوشیمیایی هیدرولیز اسکولین، کاتالاز، وجود پیرولیدونیل آمینوپپتیداز، رشد در مجاورت 5/6% نمک، حرکت، رشد در محیط حاوی04/0% تلوریت، و تست قندهای ال-آرابینوز و سوربیتول مورد بررسی قرار گرفتند. سپس با استفاده از پرایمرهای اختصاصی بوسیله واکنش زنجیره ای پلیمراز مورد بررسی و با استفاده از دستگاه طیف سنجی جرمی و نرم افزار بیوتایپر مورد تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

در 30 نمونه انتروکوکوس فسیوم، در 42 نمونه انتروکوکوس فکالیس و در 3 نمونه عفونت با هر دو باکتری شناسائی شدند. در روش های بیوشیمیایی 2 نمونه انتروکوکوس فسیوم تست آرابینوز منفی و در یک نمونه انتروکوکوس فکالیس تست تلوریت منفی بود. در بررسی با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز تمامی نمونه ها به درستی تشخیص داده شدند ولی در 2 نمونه با وجود تکرار، باندهای قابل افتراق مشهودی نداشتند. در بررسی با استفاده از طیف سنجی جرمی در تمامی نمونه ها تمامی آزمون ها و تکرارها با قابلیت افتراق بالا و به درستی شناسائی شدند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج این بررسی روش طیف سنجی جرمی M ALDI-TOfروش قابل اطمینان و دقیقی می باشد که در شناسائی انتروکوکوس فکالیس و انتروکوکوس فسیوم قادر به تشخیص با حساسیت 100% می باشد و با روش های بیوشیمیایی و ملکولیاز نظر سرعت اجرا و دقت قابل مقایسهمی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1124419 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!