مقایسه تاثیر ماساژ پا بر شاخص های فیزیولوژیک بیماران زن و مرد بستری در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1390

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
ماساژ درمانی به عنوان یک روش مناسب جهت کاهش تنش و اضطراب مطرح است از سوی دیگر تفاوت های اساسی از نظر فیزیولوژیک بین زنان و مردان وجود دارند. با نظر به اینکه توجه کمی نسبت به تفاوت های جنسی و ماساژ درمانی شده است هدف این پژوهش مقایسه تاثیر ماساژ پا بر شاخص های فیزیولوژیک بیماران زن و مرد بستری در بخش های ICU بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.
مواد و روش کار
در این مطالعه ماساژ پا روی 40 بیمار (20 مرد و 20 زن) به مدت 5 دقیقه (هر پا 5/2 دقیقه) صورت گرفت. شاخص های فیزیولوژیک بیمار (فشار خون، نبض، تنفس، دما و درصد اشباع اکسیژن) قبل، بلافاصله بعد و 5 دقیقه بعد از انجام ماساژ پا بررسی شد.
یافته ها
نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که به جز در مورد تعداد تنفس، ماساژ پا در طول زمان بر شاخص های فیزیولوژیک زنان و مردان تحت مطالعه به طور معنی داری موثر بود. تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که تاثیر این مداخله در مورد فشار خون (سیستولیک و دیاستولیک،)، درجه حرارت، درصد اشباع اکسیژن در مردان بیشتر بوده است. اما تعداد نبض در مردان و زنان به طور مشابه کاهش داشته است.
بحث و نتیجه گیری
از یافته های حاصل از پژوهش می توان نتیجه گرفت که ماساژ پا تاثیر معنی داری در بهبود فشار خون، نبض، درصد اشباع اکسیژن و درجه حرارت در زنان و مردان تحت مطالعه دارد اما در غالب موارد میزان تاثیر این روش در طول زمان بر شاخص های فیزیولوژیک زنان و مردان متفاوت است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
154
لینک کوتاه:
magiran.com/p1124602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!