تبیین چالش های روانی- عاطفی دوران یائسگی: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تجارب زنان در دوره یائسگی با هنجارهای فرهنگی، عوامل اجتماعی و آگاهی آنان مرتبط است. تصور زنان از یائسگی بر مراقبت از خود در طی این دوران اثرگذار است. تامین سلامت عاطفی و ذهنی از مراقبت های اصلی هستند، اما اغلب از آن غفلت می شود. بنابر این بررسی سبک زندگی، تجارب و کیفیت زندگی در یائسگی می تواند برای ارائه مراقبت بهتر از زنان سودمند باشد. هدف مطالعه تبیین چالش های روانی- عاطفی زنان یائسه بود.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر بخشی از یک تحقیق کیفی بزرگ به روش تئوری بنیادین بود. شرکت کنندگان زنان یائسه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهید بهشتی، مطهری و امین اصفهان بودند. نمونه گیری مبتنی بر هدف تا زمان اشباع اطلاعات و انتخاب 15 شرکت کننده انجام شد. اطلاعات با مصاحبه عمیق نیمه سازمان یافته و تجزیه و تحلیل به روش استرابرت انجام شد.
یافته ها
متغیر اصلی پدیدار شده در طی مطالعه «احساس پیری» بود. چالش های عاطفی روانی اصلی ترین تغییرات اولیه بودند. زیر مضمون ها شامل مشکلات روانی پس از یائسگی، تغییر تصویر ذهنی از ظاهر خود، واکنش های منفی نسبت به یائسگی، احساس پیری و عدم آمادگی برای یائسگی بود.
استنتاج
نتایج نشان داد که زنان یائسه، تغییرات عاطفی- روانی متعددی را تجربه می کنند و در بسیاری از موارد، وابسته به احساس پیری می باشند. این تغییرات نیازمند بررسی و برنامه ریزی در نظام سلامت زنان می باشد. به نظر می رسد استفاده گسترده تر از خدمات مشاوره مامایی و روانشناسی، می تواند برای هماهنگی با تغییرات یائسگی سودمند باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1125248 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!