الگوی دریافت غذایی روی در خانوارهای ایرانی و برآورد خطر شیوع کمبود روی در سطح ملی

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت «روی» در عملکرد طبیعی و سلامت فردی، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی و تعیین میانگین سرانه «روی» دریافتی روزانه، منابع غذایی اصلی تامین کننده «روی» در رژیم غذایی و شیوع دریافت ناکافی در خانوارهای ایرانی در کل کشور انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی- تحلیلی داده های الگوی مصرف غذایی 7158 خانوار در کل کشور و به تفکیک مناطق شهری و روستایی در فاصله زمانی یک سال جمع آوری شد. داده های الگوی غذای مصرفی با استفاده از پرسشنامه 24 ساعت یادآمد خوراک در 3 روز متوالی به روش توامان خاطره ای- توزینی تکمیل شد. میانگین سرانه نیاز روزانه به انرژی و مواد مغذی با استفاده از آخرین ویراست نیاز (2001) FAO/WHO محاسبه شد. اندازه گیری میزان «روی» در 5 نوع نان سنتی غالب مصرفی و 2 نوع برنج با روش مستقیم آنالیز شیمیایی انجام شد.کفایت تغذیه ای با روش تخمین متوسط نیاز estimated average requirement EAR – IZiNCG (International Zinc Nutrition Collaborative Group) تعیین و شیوع خطر کمبود «روی» در سطح ملی برآورد شد.
یافته ها
میانگین «روی» دریافتی در کشور 1/3 ± 3/10 و در مناطق شهری و روستایی به ترتیب 0/3 ± 1/10 و 3/3±7/10(میلی گرم/نفر/روز) است. رژیم غذایی ایرانیان در سطح میانگین کل، در مقایسه با نیاز بر اساس رژیم غذایی با با زیسست فراهمی پایین 79٪ و با زیسست فراهمی متوسط 158٪ نیاز را تامین می کند. مواد غذایی اصلی تامین «روی» بترتیب نان (5/38%)، برنج (2/12%) و گوشت قرمز (8/10٪) هستند. در مقایسه با حاشیه مرزی تعیین شده توسط IZiNCG و بررسی کفایت دریافت «روی» (< EAR-IZiNCG) نتایج زیر به دست آمد: 1- در مقایسه با رژیم غذایی گیاهی تصفیه نشده شیوع کمبود «روی» یک مشکل سلامت عمومی است. 2- و در مقایسه با رژیم غذایی گیاهی تصفیه شده و یا مخلوط: هم در مناطق شهری و روستایی شیوع کمبود «روی» کمتر از 25% است.
نتیجه گیری
حدود یک چهارم خانوارهای ایرانی دچار کمبود «روی» دریافتی هستند. برای ارزیابی صحیح کفایت دریافت «روی» و انتخاب استاندارد نیاز مناسب، تعیین سطح زیست فراهمی «روی» رژیم غذایی خانوارهای ایرانی عامل تعیین کننده اصلی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
409
لینک کوتاه:
magiran.com/p1125549 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!