بررسی تطبیقی نظام های کاربری زمین شهری از دیدگاه دو پارادایم مدرنیسم و پست‎مدرنیسم

پیام:
چکیده:
برنامه ریزی مدرنیستی بین سال‎های 1920 تا 1930 در دو سوی اقیانوس اطلس آغاز شد، گرچه می‎توان نشانه های آن را در جنبش‎های اولیه‎ی برنامه ریزی در شهر زیبا یا باغ شهر پیدا کرد. این آغاز با نمودار شدن جنبش مدرنیسم در معماری همزمان بود و در برنامه ریزی شهری غرب تا اواخر دهه‎ی 1960 پاردایم مسلط بود. فاجعه های بوم‎شناختی در طول قرن بیستم منجر به درک تدریجی محدودیت‎های طبیعی، از‎جمله زمین شد و رشد آگاهی های زیست‎محیطی، به‎عنوان نشانه‎ای از پست‎مدرن شدن فرهنگی بروز کرد. انتقادهای صحیح وارد بر جریان مدرنیسم سبب شد که انتقادها و رویکرد‎های همراه آن، پست‎مدرنیسم نام بگیرد و تنها وجه اشتراک همه‎ی آنها، نقد جدی بر سبک معماری و شهرسازی بود که خود را به‎نام مدرنیسم مطرح کرده بود. نتایج به‎کارگیری این دو پارادایم در برنامه ریزی شهری و خاصه کاربری زمین مشهود و قابل تامل است. به‎طوری‎که تجربه های سطح جهانی نشان می‎دهد، بازتاب کالبدی فضایی این دو پارادایم در شهرها در قالب طرح‎ها و برنامه های کاربری زمین متفاوت از یکدیگر بوده و هر کدام دارای ویژگی ها و مولفه های خاص خود هستند. دراین نوشتار تلاش شده تا با توجه به اهمیت کاربری زمین و راهبرد‎های آن برای آسایش و رفاه انسان شهرنشین، مقایسه‎ای تطبیقی میان این دو پارادایم مهم و اثرگذار بر کاربری زمین انجام شود. نتایج این بررسی حاکی از چرخشی آشکار در قوانین و مقررات کاربری زمین در پارادایم پست‎مدرنیسم نسبت به مدرنیسم است، چنانکه ارزش‎های مدرنیستی در پارادایم جدید نفی و بازگشت به ارزش‎های پیش از این دوره، مبنای عمل قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1127101 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!