تاثیر مصرف توام فوروزماید و سالبوتامول بر شاخص های اسپیرومتری بیماران مبتلا به آسم مداوم Print

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اینکه استفاده از فوروزماید بخور شده در مبتلایان به حمله آسم که به درمان با آگونیست های بتای استنشاقی پاسخ مناسبی ندارند کمک کننده بوده است، این مطالعه جهت بررسی تاثیر فوروزماید با دوز mg 10 همراه با سالبوتامول بخور شده با دوز mg 5/2 بر شاخص های اسپیرومتری مبتلایان به آسم مداوم طراحی شد.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی 53 بیمار با محدوده سنی 18 تا 75 سال با سابقه حداقل 6 ماه علائم آسم مداوم به روش تصادفی بین دو گروه سالبوتامول (27 نفر) و سالبوتامول + فوروزماید (26 نفر) توزیع شدند. بیماران هر گروه بر اساس FEV1 به 3 دسته آسم مداوم خفیف، متوسط و شدید تقسیم شدند. به بیماران سالبوتامول + فوروزماید یا سالبوتامول داده شد و 15 دقیقه بعد از اتمام نبولایزر شاخص های اسپیرومتری ثبت شد و میانگین و انحراف معیار شاخص های اسپیرومتری و تغییرات آنها قبل و پس از دریافت سالبوتامول و مخلوط سالبوتامول و فوروزماید محاسبه گردید.
نتایج
هیچ تفاوت معنی داری بین دو گروه از نظر میانگین درصد تغییر FEV1 در گروه سالبوتامول (50/27 درصد) و در گروه سالبوتامول + فوروزماید (83/25 درصد) پس از درمان دیده نشد (72/0 = P). هم چنین، هیچ تفاوت مهمی بین دو گروه از نظر میانگین درصد تغییر سایر شاخص ها پس از درمان دیده نشد. (P>0/25، FVC، PEF، MMEF، FEV1/FVC).
نتیجه گیری
در مجموع می توان گفت مصرف توام فوروزماید (mg 10) و سالبوتامول نسبت به سالبوتامول در بهبود شاخص های اسپیرومتری آسم مداوم برتری ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1127465 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!