ارتباط بین پلی مورفیسم های A>G 10499859 rs و C>T13246513rs ژن CD36 و سندرم متابولیک در جمعیت مطالعه ی قند و لیپید تهران Print

پیام:
چکیده:
مقدمه
CD36 یک گیرنده ی غشایی است که جذب و استفاده ی اسیدهای چرب را در ماهیچه های قلبی و اسکلتی تنظیم می نماید. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط پلی مورفیسم هایA>G 10499859 rs و C>T13246513rs ژن یاد شده با سندرم متابولیک بود.
مواد و روش ها
در بررسی مورد-شاهدی حاضر 140 فرد مبتلا به سندرم متابولیک و 187 فرد سالم به طور تصادفی از جمعیت مورد مطالعه ی قند و لیپید تهران انتخاب شدند. متغیرهای تن سنجی و بیوشیمیایی افراد اندازه گیری و پلی مورفیسم ها به روش PCR-RFLP تعیین ژنوتیپ گردیدند.
یافته ها
فراوانی ژنوتیپ ها و الل ها بین گروه شاهد و مورد تفاوت معنی داری نداشت. ارتباط بین الل های A و T این دو پلی مورفیسم با افزایش میزان کلسترول HDL پیش از تعدیل اثر سن و جنس معنی دار بود (016/0، 027/0P=). با اعمال مدل ژنتیک غالب) (Dominant حاملین الل Aپلی مورفیسم A>G 10499859rs افزایش معنی داری در نمایه ی توده ی بدن (BMI)نسبت به مقادیر مشاهده شده در حاملین الل G، دارا بودند (009/0P=). حضور الل G، تحت مدل مغلوب و پیش از تعدیل اثر عوامل مداخله گر، با افزایش فشار خون دیاستولی همراه بود (021/0P=).
نتیجه گیری
یافته های بررسی حاضر نشان داد در جمعیت یاد شده تغییرات ژنتیکی ژن CD36 با شاخص های سندرم متابولیک، از جمله میزان کلسترول HDL و نمایه ی توده ی بدن ارتباط دارد، هر چند با توجه به مشارکت عوامل متعدد محیطی و ژنتیکی در بروز سندرم متابولیک، نقش هر یک از پلی مورفیسم ها به تنهایی اندک می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
86 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1127654 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!